tandremsskift på lupo 2001 3l

Hej overvejer at gøre dette selv, er ret god og nem med fingerne. Er der nogen der kan og vil beskrive en god guidende fremgangs metode, med tips og tricks på dette? Også så remmen er indstillet korrekt osv.

På forhånd tak
Mvh

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

IKKE BARE LIGE   -   men hvis du tør så køb Haynes reperationshåndbog til din bil  f.eks. hos "Birgers Billige Bilbøger

polobjørn"


"AUTOELEKTRIKEREN"

Så fik I da skræmt ham væk hva
Så er en tandrem da heller ikke værre, man skal bare være omhyggelig

1. Hvis det er din første gang, så kig youtube videoer, og find dig en haynes.
2. Special værktøj er kun nødvendigt hvis man ikke tænker sig om
3. Mærk ALLE nødvendige hjul op med en hvid slettelak, det er krumtaphjul, dieselpumpe og knastaksel. - og sæt motoren så cyl1 står i TDC det kan enten måles ved tændrør eller ses ved mærke på gearkasse eller lign. men det står i manualerne. (dette er vigtigt da knastakslen ellers kan stå i spænd, og så hopper hjulet når du tager den gamle rem af, og så er det lidt sværere at få den nye rem på..)
4. Vær omhyggelig med at spænde remstrammeren efter anvisningerne!
5. Når du har sat den nye rem på, bruger du en topnøgle på krumtappen til at kører motoren rundt to gange i normal rotations retning og så ser du om alle mærker er som de skal være OG om dit remstrammerhjul stadig er lige spændt, er de det saml kør og vær glad

Og lad være med at tro at du kan gøre det på to timer, tag dig god tid, og lav det uden en deadline.
til at spænde remstrammerhjulet, kan du enten selv lave et stykke værktøj, eller bruge en låseringstang hvor du evt klipper den til hvis den har for tynde greb

God fornøjelse


Mvh

Morten

Hej.

Jo jo, men nu vi allerede kører, så skal det som regel være tdc i kompressionsslaget, så skulle mærkerne på de forskellige remskiver gerne passe med nogle mærker eller måske huller at sætte dorne i.

En alvorlig udfordring er også at få løsnet bolten der holder remskiven på krumtappen, der sidder med et djævelsk moment, der går langt ud over en alm. momentnøgles formåen. Det er at få skabt et stabilt modhold, der er udfordringen. Og den skal spændes igen, så den helt sikkert bliver siddende.

På min Avensis skal man også have det ene motorophæng af. Det hele tog mig 6 timer første gang.

Det var ikke for at skræmme, men for at advare

mvh


 varmetossen

Det er meget forskelligt hvordan det yderste hjul er sat på, på mange VW'ere er det 4 umbraco bolte der ikke er djævelsk spændt. Men ja hvis man skal have centerbolten af, så er en luftnøgle at fortrække, eller en god momentstang og lade bilen stå i 1. gear

Og man skal også ofte have det ene motorophæng af på VW'erne. Opgaven er jo ikke svær, den tager bare god tid især første gang

Mvh

Morten

Annonce
Juel. Det du siger er så at når dieselpumpen er mærket op skal han kigge ved tændrøret om stempel er i top? Sådan gjorde man ikke da jeg var mekaniker :-) ku ikke lade være.

Se evt her: http://www.lupo3lklub.dk/pdf/Lupo_3L_Tandrem_AYZ.pdf

Bare husk at når du løsner de tre bolte i knasthjulet skal du passe på timingen ikke ryger. Og de skal løsnes selvom nogle siger det ikke er nødvendigt. Du kan ikke få justeret rigtigt ind på mærker ellers. Man kan næsten og måske kan du også tvinge remmen på, men det bliver aldrig helt godt, idet du strammer remmen vil remmen stadig være løs på modsatte side når krumtap og knast er låst. Derfor skal knasthjulet løsnes så du får den strammet helt op. Men jeg tror altså du skal køre på værksted.


 

Hehe nææh jeg har i en snæver vending brugt skydelærer ned i 1 cylinder tricket, det virker, og om det er 100% spot on er ligegyldigt, når man alligevel mærker hjulene op

Det med at man SKAL løsne knashjulet er ikke sandt, jeg gør det aldrig, og det problem du snakker om, forsvinder jo netop ved at man kører det hele rundt et par omgange, og så justere spænderen igen, og at få remmen på er intet problem når strammeren ikke er spændt

Der er ikke mange mdr siden at jeg også skiftede på kærestens Sharan TDI, og heller ikke her er hjulet løsnet, og strammer og alt står som det skal


Mvh

Morten

Der er dem som gør arbejdet nogenlunde og dem som gør det rigtigt... Hvorfor tror du man justerer den ind med tester til sidst? De der løsninger uden låseværktøj og slettelak er og bliver aldrig den rigtige løsning. Du kan ikke gøre det præcist nok. Ved at tørne motoren sikrer du dig jo bare at den ikke rammer ventiler og at den stadig kun cirka står rigtigt på mærkerne. Men jeg har jo også kun skiftet et par hundrede tandremme på VW, så jeg ved sikkert ikke hvad jeg snakker om...!



 

Er vi ikke enige om at en tandrem er ens i mål? hvad skulle så være rykket?
Jo du ved da godt hvad du snakker om, det kan jeg godt se. Men derfra at sige, at det ændre noget om man gør det på den "rigtige autoriserede" måde, eller den måde de fleste af os andre gør, det er jo noget andet.
Du kan da ikke mærke forskel, efter som intet har rykket sig.

Mvh

Morten

Hvis du ikke får justeret synkronvinkel bagefter kan det betyde en del for både brændstofforbrug og motorgang, men hjemme i garagen er der vel ingen der kan høre hvordan motoren går bagefter, bare den starter. Få det nu gjort rigtigt første gang.


 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis