Klog på gulvvarme

... bliver du ikke af at læse mit indlæg, kun af de forhåbentlig kvalificerede svar - jeg kaster mig ud i spørgsmålene:

Jeg har brug for et par kvalificerede svar, hellere fra kyndige end fra erfarne(med al respekt) på:

1) Hvorfor i alverden har min kedel en varmeanlæg temperatur indstilling, som afhængig af ude temperatur skal skrues op eller ned i temperatur, når det kogende vand alligevel bliver stoppet af termostaten på fremløbet ved 35-40 grader???

2) Hvad er princippet bag, at returvandet bliver mixet med fremløbsvandet og hvorfor gøres dette overhovedet og med afsæt i hvilken teori(eller praksis)?

3) Jeg går udfra, flowmetre eller ej, at princippet bag indregulering er, at man findet den længste kreds, inkl. tilløbet i meter, regulerer denne til perfektion og så ellers forholdsmæssigt regulerer de øvrige kredse?

4) Indregulering bør selvfølgelig involvere det anslåede varmetab(W per m2) i bygningen, som vel også er et udtryk for, at hvor meget man minimum skal tilføre W per m2 førend opvarmning kan opstå reelt?

5) Bør man ikke sætte temperaturen på fremløbet så lavt som muligt således, at de enkelte rumtermostater oftere vil melde "tilfør varme" til kontrolenheden således, at gulvene forbliver lune fremfor periodisk varme?

Ordentlig omgang, men de kyndige må meget gerne komme med deres viden på området og berige os GDS folk med solid og reel viden om gulvvarme - som vist er en avanceret sag!

Og så et par praktiske spørgsmål, også til de erfarne:

6) Jeg fylder jævnligt vand(1 gang om ugen) på mit anlæg, desværre, og har observeret, at min sikkerhedsventil på kedlen allerede ved 2/2.2 bar lystigt lukker en halv liter vand ud på et døgn - kan det nu være korrekt funktion?

Jeg håber de teoretisk funderede og de erfarne vil besvare de forskellige spørgsmål - så vi alle kan blive klogere på gulvvarme? 

 

/Mads

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Forhåbentligt står dit fyr ikke og koger, det mest hensigts mæssige er at fyret står til 65 grader.

Det er den temperatur der anbefales for at undgå bacterier i brugs vandet.

At din sikkerheds ventil lukker vand ud, er en naturlig ting når du har så højt et tryk på kedlen, det skal max. være på 1,5 bar. ( 1,5 bar. = 15 m. vandsøjle. )

At der blandes retur vand i kredsene til gulvvarme, kunne skyldes at gulv varmen max. må komme op på 36 grader, så vidt jeg ved.

Hej Jørgen,

Hvad temperaturen på mit brugsvand står på har intet med min gulvvarme at gøre - det er selvfølgelig individuelt reguleret!

Men netop termostaten på fremløbet sikrer jo max. 35-40 grader på fremløbet... så hvad dælen skal returvand blandes i for?

Tak for indvielsen mht. sikkerhedsventilen...
Skrevet af MadsBakholt på 02-01-2015 19:33
Hej Jørgen,

Hvad temperaturen på mit brugsvand står på har intet med min gulvvarme at gøre - det er selvfølgelig individuelt reguleret!

Men netop termostaten på fremløbet sikrer jo max. 35-40 grader på fremløbet... så hvad dælen skal returvand blandes i for?

Tak for indvielsen mht. sikkerhedsventilen...

Jeg tror du roder rundt i tingene, termostaten som sidder til gulvarme kredsen skal sidde efter der er blandet retur vand i, dit fyr laver eks. vand der er 65 grader varmt, så varmtvands beholderen holdes i den temperatur. Det vand der er i varmvands beholderen som du bruger af, er ikke det samme som løber rundt i varme systemet. Hvordan havde du så tænkt dig at det varme vand der komme fra fyret pludselig kun skulle være 35 grader varmt ? Derfor blandes der retur vand i gulv varme kredsen, da retur vandet helst skulle være noget under de 35 grader.

 

 

 

Hej J,

Så langt er vi enige; at brugsvand og gvarmeanlægsvand ikke er de samme, jeg har heller ikke bragt det på bane eller antydet det overhovedet i mit indlæg.

Men tilbage til mine spørgsmål: hvorfor skal jeg indstille temperaturen til mit varmeanlægsvand på 75 grader på kedlen, når der under alle omstændigheder kun lukkes ca. 35 grader varmt vand igennem til shunten?

Hvorfor så ikke bare holde det på... well, 50 grader og så er det rigeligt?

Det lader til at du ved noget om gulvvarme eller/og varmeanlæg... men vil ikke helt kaste dig ud i emnet med en mere "grundig" beskrivelse af setup'et - eller mine øvrige spørgsmål?

Der tager du så lige fejl, det jeg skriver burde være logik for selv burhøns.

Hvem har sagt at dit fyr skal stå på 75 grader, det kan da kun være olie selskabet, så de kan sælge dig endnu mere olie.

Og nej det var mig der bragte vandvarmer beholderen på banen, for at du skulle forstå at du ikke kan sænke temperaturen på fyret uden at dit brugs vand også bliver koldere. Men prøv du bare at sænke til 50 grader og se hvad du får ud af det. ( tror ikke fyret sparker ud efter dig )

Annonce
Hej J,

Jeg kan forsikre dig for, at jeg kan regulere temperaturen på min kedel til både varmeanlæg og brugsvand helt individuelt... det er gjort, jeg lider intet afsavn udi varme, hverken på mit brugsvand eller varmeanlægget - det er målt og fundet tilfredsstillende!

Men tak for dit svar angående sikkerhedsventilen - det var brugbart!

Det var lige godt S...... Jeg havde lige lavet en ordentlig afhandling, så forsvandt det. Jeg prøver igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I snakker lidt forbi hinanden

Jeg svarer lige i punkform:

1) At kører med udetemp styring giver ingen mening når du har gulvarme, så det ville jeg slå fra, netop fordi du kun skyder ca 35 grader i gulvene, så off med den funktion, den er fin til radiatorer, men ikke til gulvvarme.

2) som der også allerede er svaret, så er er der blandeshunt på din gulvarme for at få vandet ned til de ca 35 grader, eller kunne der ikke rigtigt komme vand til gulvvarmen, efter som der ikke må komme så varmt vand til trægulve, men hvis du ikke har nogen af dem, kunne du i teorien godt kører 60 grader igennem, men så skal man nok fremfinde hjemmesutter

3) Indregulering sættes, så den længste kreds har fuld åbent, og så reguleres de andre kredse ind efter den største, men det er noget manualen til lige netop din blande shunt kan fortælle dig, det gør man ud fra nogle beregninger og grafer  Det tager 10 mins, hvis du kender ca længden på dine kredse.

4) I teorien ja, men kender du det tal? Næppe, så det indstilles som beskrevet i nr 3. De parametre du så kan stille på er fremløbs hastighed og fremløbs temperatur.

5) Jo det bør man, men så skal det jo gøres på den koldeste dag, da anlægget skal kunne levere varme nok der. Helt optimalt burde man vel sætte shunt temp efter ude temp, det ville give god mening Men ja hvis du kan finde en indstilling så den luk lukker af og til, så vil det jo være optimalt for komforten, Min står så den lukker her og der, og er det nogle rigtigt kolde dage med meget blæst, så får pumpen lige et nøk op, så er der varme nok der også

6) Din sikkerhedsventil er defekt, byt til nyt.. Men hvorfor have 2bar på dit anlæg 2bar lig 20 meter vandsøjle, hvor mange etager har du? jeg har 1½ plans hus og selv 1 bar er rigeligt..

Og det håndværkeren snakker om er: hvis du sætter dit fyr fremløb ned til 50 grader, så kan du kun varme din varmtvands beholder op til 50 grader, hvilket du sikkert synes er fint nok, men det er lige på grænsen til at der kommer legionella, så 60 grader fremløb er at fortrække.


Mvh

Morten

Jeg prøver at forklare det punkt for punkt, og undskyld hvis jeg korrekser dig et par gange.

1. Der er noget i det spørgsmål jeg ikke forstår. Jeg tror ikke at du koger dit vand, Så vil mit svar i spørgsmål 6 ikke være korrekt.

Nu skriver du jo ikke om det er gaskedel,  pladejerns kedel eller en gammel støbejens kedel. Kedel temperatur skal stå på det som du ønsker som dit maksimale temperatur, typisk brugsvandstemperatur, og det behøver ikke at være 65 grader. Og har du brugsvandsprioritering kommer den derop når du har brugt varmt vand. Din udeføler gør at kedlen lidt på forhånd ved hvad varmebehov der bliver, Det kaldes PID reg.teknik 

Simpel forklarings eksempel.

P regulering Du skal have tændt din lampe ved fordør, på afbryder indenfor on-off (iriterende)

PI reg. du har bevægelsesføler på og der tændes når du komme tæt på.

PID reg. Lampen vidste på forhånd at du kommer, så du skal ikke gå ad havegangen i mørke.

2.  Jeg går ud fra du mener gulvvarme blande sløjfe ??

I  ældre anlæg hvor der f.eks. kun var gulvvarme i badevær. var det direkte varme, Det kunne så let have den effekt at gulvet var meget varmt i den ene hjørne og næsten kold i den anden. Der kunne så kompenseres ved at lægge slanger hveranden retur og hveranden fremløb, Eller begynde i bruseniche hvor man helst ville have det varmest. Det er jo ikke tilfredsstillende i en stue, at det kun er det ene hjørne der er opvarmet meget, og temperaturen i luften ellers har nået 22 grader f.eks.

Det kan man undgå ved at have lavere temperatur, og så til gengæld pumpe vandet hurtigere rundt. Så kan man have stort set samme temperatur både ved fremløb og retur. Har man trægulv over gulvvarme, må det typisk ikke komme over 35 grader, så ødelægges det.

3. Du er inde på noget af det rigtige. Indregulering er for at vandgennemstrømning i de enkelte kredse fordeles jævnt. Der skal være samme modstand i alle kredse, på trods af forskellig længde. Den kreds med den længste slange lukkes helt op, og de andre lukkes nogle omgange efter en tabel, som kun involverer slange længde.  Kender man ikke den kan man bruge rumstørrelse. Husk at der godt kan være 2 slanger i det samme rum.

4. Nej ikke noget med varmetab, kun slangelængde.

5. JA lavest mulig så man har åbnet længst mulig, og derved en mere jævn varme.

Der findes termostater som har en lille "vindue" der kigger nedad, og måler gulvets temperatur. De bruges i baderum, hvor man gerne vil have lidt varme i gulvet selv om rumtemperatur er opnået .f.eks. om sommeren.

6. Sikkerhedsventil på brugsvand må gerne lukke lidt ud. Men sikkerhedsventil på varmeanlæg skal normalt ikke lukke noget ud, ved det tryk. Den er ofte på 2,5 bar, og skal holde tæt indtil da.

Det tyder på at din trykekspansion er i stykker. Det skal optage de trykforskelle der opstår ved vandets forskellige temperaturer. Eller sikkerhedsventil lækker lidt ( 3 dråber i minuttet har jeg oplevet kunne tømme en 25 l trykekspansion på 2 - 3 dage) Hvis den fortsat lukker vand ud selv om trykket er faldet til 1,5 - 2 bar skal du have den skiftet.

Når du lukker vand på bør det tage mere end 30 -. 40  sekunder. Hvis det tager meget kort tid (manometer flyver op) fylder du intet eller meget lidt i ekspansion.

I trykekspansion sidder der en gummimembran, der adskiller luft og vand. Hvis den er helt afmonteret bør der på luftsiden  være et "fortryk" på 0,5 bar. Det måles/pumpes ved den lille ventil der ligner den der siddeer på bilen.

Håber du bliver lidt klogere, ellers vender du jo nok tilbage.

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er da altid noget at Juel og jeg er så enige. Jeg skulle blot have lidt flere ord til at forklare det samme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis