Forskydning af hanebånd - hvordan?

Hej alle,

Jeg har et hanebånd (5x5" cirka) som ligger lidt i vejen for et trappehul - der hvor trappen kommer op skal det forskydes ca 20 cm til den ene side.

Hvad er den bedste metode?

Jeg har forsøgt at illustrere hvad det er der skal se.

Mvh Morten  

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej momato.

Er det til en hems siden du kalder det et hanebånd? Men normalt ville man jo udveksle, så man satte en blælke på hver side af trappehullet som det oversavede hanebånd så hviler på. Jeg synes at problemet ved din viste ide er at det er ikke særligt stærkt for lodret tryk. Hvis det er et hanebånd så er trykket jo kun "ind" i bjælken og så kunne din løsning jo sikkert godt bruges. Afhængig af hvor mange spær der er og trykket fra tagdækningen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas

Det er op til loftrummet som delvist bliver indrettet - så det er ikke en hems, men det ER et hanebånd :-)
Hvis jeg havde set problemet komme ville jeg have udvekslet som man plejer, men nu er der andre konstruktioner i vejen så jeg ikke kan bruge dén løsning (jeg kan kun komme til det omtalte hanebånd oppefra, det på den anden side af hullet er gemt væk).

Mht til lodret tryk: der er min 150 cm tilgængeligt hanebånd på begge sider af det kommende hul, så på-foringen kan få et langt stykke at støtte på i begge sider. Desuden vil det nye stykke komme til at ligge oven på en bærende væg.

På tværs kan det let støttes af det næste hanebånd, så det ikke vrider til siden når taget trykker.

Så det ene spørgsmål må lyde om det er en elendig ide - og det andet hvordan jeg bør konstruere det.

Mvh Morten

Hej.

Hvis påforingen ligger af på en mur så kan jeg ikke se at det skulle være noget problem. Bare boltene er tykke nok og der er buldog skiver i alle samlinger så det ikke skrider.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej alle, jeg har lavet en opdateret tegning - ser det OK ud?
Hvilken dimension bør det nye hanebånd have? Er det ok med en længde almindeligt spærtræ der lige skæres ned i korrekt højde (120 mm)?
Mvh Morten

 

Det ville jeg ikke være spor bange for. Jeg ville dog bruge lim i samlinger, og så nogle gode skruer f.eks. 5x100 mm skruer. Jeg tror du får svært ved at finde franske skruer i den længde som du skitserer.

For at få skruer til at nå igennem,  kunne afstandsstykket opbygges af samme materiale som Det lange stykke  F-eks. Regler 45x120 mm. Det bliver så 90 mm afstand. Afstandsstykker på først og derefter det nye spærstykke.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja - du har måske nok ret i at lim og skruer er ligeså godt.

 

NKT har dog franske skruer op til 240 mm hvilket vil passe ok (spærtræ 45 plus mellemstykke 80 plus hanebånd 120 = 245 mm). 

Alternativt tænker jeg også at der sikkert findes en form for hun-gevind i 10 mm indvendigt mål jeg kan skrue i det eksisterende hanebånd og så bruge 10 mm gevindstænger. Det findes i hvert fald til stål :-)

Mvh Morten

Der er noget som du søger, jeg huske ikke hvad de hedder. Men det andet er mere enkel, der er ikke tilpasningsproblemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis