Toilet spørgsmål

Skal til at renovere et gæstetoilet (ikke vådrum) og har i den forbindelse nogle spørgsmål, som jeg vil bruge denne tråd til at få besvaret:

 

1) Da der skal laves gulvvarme, påtænker jeg at lægge ca. 50 mm indvendig isolering på ydervæggen. Så slipper jeg dermed, forhåbentligt også, for at skulle pudse væggen

Hvilken isolering kan anbefales til brug direkte på en (varm/hulmursisoleret) ydervæg?

2) Regner med at indmure en cisterne i ydervæggen, hvilken kan anbefales ? og skal man fjerne hele indervæggen, hvor den skall placeres (hvis man tænker på den ekstra indvendige isolering)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan købe en gipsplade med isolering til at lime på væggen, om den lige er 50 mm. ved jeg ikke.

Men hvordan havde du tænkt dig at indmure en cisterne i en 50 mm. væg ? Selve cisternen er mindst 120 mm. tyk + ophæng o.s.v.

Har du tænkt på at du skal kunne komme ind til cisternen hvis noget går i stykker på den !

På det sted som cisternen skal indbygges, piller du indermuren ned. Den fylder lidt mere end murtykkelsen, så den kommer lidt ud i hulmur. Jeg har lavet det et par steder. Yderst mod ydermur har jeg placeret en ca. 30 mm flamingo plade, alle hulrum i indbygnings stativet, er fyldt med rockwool. så det er reelt kun ved afløb og selve vandbeholder der er en forringelse i isolering. Der er ingen problem med vedligeholdelse, det ordnes alt sammen igennem frontpladen, hvor trykknapper til skyl også er placeret.

Indvendig kan du lime 50 mm multiplade eller multipor på hele væggen. Jeg tror ikke det hæver isoleringsevnen mærkbar, når du har isoleret hulmur, men det giver mulighed for at din væg kan blive jævn også hen over den indbyggede toilet. Husk at fjerne alt organisk materiale, tapet, lim, og maling, det kan være grobund for skimmelsvamp.

Indbyggede Cisterne og væghængte toiletter det er bare sagen. De fylder lidt mindre i rummet, og gulvet er nemt at rengøre


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har tænkt mig at lade "rammen" som cisternen sidder i flugte med kanten af muren, og dække det med en varmvæg (KnaufDanogips) el. tilsvarende.

Kan man afmontere selve cisternen fra rammen mens man monterer rammen? - så får man noget bedre plads til monteringen.

Hvordan har du ført afløbet til cisternen? Jeg har kælder under, men håber på at kunne føre afløbet i etageadskillelsen.

Er Geberit det bedste? og hvilken model er mest praktisk når den skal bygges ind? - jeg vil gerne undgå deres Sanbloc model, da den er betragteligt dyrere end de andre modeller.

Jeg synes ikke det er nødvendigt at afmontere cisterne fra rammen for montering. Men er det nødvendig, så er modellen helt sikkert forberedt til det. Det der er væsentlig er at murhullet er skåret lige, så det er let at få spændestykker til at sidde ordentlig. Og så skal der nogle gode bolte ned i gulvet.
Det skal være 110 mm afløbsrør, og det kan sikkert godt køre i etage adskillelsen. Man begynder bare med en 90 gr. (88 grader) bøjning.

Jeg har ikke så stor erfaring at jeg kan anbefale den ene frem for den anden. Jeg så bare en fordel i at væggen var en del af systemet, så tager du ikke så meget af din hulmur. Men det kommer selvfølgelig lidt an på hvor bred din hulmur er, og hvor tynd varmvæg er.

Du skal bare vælge en der er tynd, så må du acceptere en vis højde.

Og så de næste gange du sætter dig på et toilet, tænk lige over at de næsten altid er for lave til "høje" mennesker. Man bør hæve dem 4-5 cm i de fleste tilfælde.

Det første hjælpemiddel man giver til gamle mennesker er ofte forhøjede toiletsæder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svarene :-)

Lige et ekstra spørgsmål. Gulvet isoleres med 50 mm isolering som ligges ovenpå eksisterende gulv, kvor øverste lag fjernes (baumadæk). Den overflade der opstår, efter fjernelse af øverste lag er sikkert ikke helt jævn, og regner derfor med at lægge et lag gulvspartel for at afrette overfladen inden isolering.

Spørgsmålet er om isoleringen skal fikseres/llimes på underlaget eller om det kan ligges "løst" ?

Eller

Findes der gulvisolering som kan ligges på et ujævnt underlag så gulvspartel kan undgås ?

Jeg mener at rockwool terrænbats godt kan klare lidt ujævnhed, altså huller og små knobber. Men gulvet skal jo i sin helhed være plan og jævn. Det kommer jo også an på hvad du skal have over isolering. Er det beton kræver det jo ikke så meget af undergulv som hvis det skal være svømmende gulv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Til den cisterne der skal monteres i vaeggen vil jeg foreslaa Geberit UP720 (du kan nok finde en dansk forandler hvis du googler ) Den er lavet tyndere end andre tanke, fylder mindre end 10cm i dybden og kan med lethed serviceres forfra da alle ventiler er gemt uder daekpladen.
Som ev elmand skriver saa husk at installere toilettet saa det passer til mennesker som mig, jeg hoerer nemlig til dem der er hoeje. Et vaeghaengt toilet er perfekt til det.

Karsten

Til KarstebCan; Jeg skriver de skal lave toilethøjde til de mennesker der skal bruge den. Jeg hævede den rigelig ved min søn og svigerdatter, jeg troede hun var mere højrøvet end hun i virkeligheden er.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med alderen sætter man pris på de sjældne gange man oplever et lokum i ordentlig højde.
Er man normalt udvokset, er det en daglig plage med for lave lokummer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også