hvor stort må en havedam være

Hvor stort må en havedam / Sø være?

Går med tanken om at lave det, men synes jeg har hørt at der er regler for hvor stort det må være hvis det er menskeskabt.

Bor i landzone. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grænsen i de fleste amter er 100 kvm. Så det er jo ikke ret meget hvis du bor i landzone. Men der er mulighed for tilladelse, og endda tilskud i nogle tilfælde. En sø er oftest berigende for naturen. Men pas på der er både planlov, skovlov, naturbeskyttelseslov og andre der kommer ind i billedet. Husker du navnet Sø Peder!!

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Nu er 100 m2. da også en rimelig størelse, hvis der skal en dug i for at holde på vandet !

Dug er til havedamme, og det er et forsøg på at efterligne noget naturligt.
En sø i terrænet anlægges hvor der i forvejen er fugtig areal, eller tilløb. Det skal ikke have dug, men skal være basis for en naturlig vegetation og dyreliv. Det er tydeligvis det sidste Zoomx har i tankerne

det er ikke ualmindeligt som alternativ til bassinfolie, ved større damme/søer at lave bunden af stampet blåler.
Jeg har selv været med til at lave nogle stykker af disse da jeg arbejdede som entreprenør.

Mht størrelsen, er jeg ikke sikker på reglerne, men mener også at have hørt noget omkring de 100kvm :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Da min bror lavede en sø i sin tid nede i "parken" ( ca. 8 tønder ) gravede han først ud til den og hældte  ren tør cement ud over muldjorden. Det rev han så let, så cementen blev blandet med mulden. Det skal siges at der om vinteren opstod en stor sø der nede da den del af hans jord ligger ret lavt i forhold til de omgivende marker. Selv om han nu har gravet en mindre sø ved siden af med forbindelse til den store, bliver det hele over svømmet en gang om året så der står en halv meter vand i hele lavningen. Det kalder han guldfiske regulering, da ikke alle fisk når tilbage til søerne i tide !

Annonce

Reglerne for etablering af en sø hænger meget sammen med hvor søen skal være.

Nu skriver du landzone, så første spørgsmål er om det er et dyrket areal søen skal ligge på. Hvis ja, skal du søge om dispensation ved kommunen til at tage arealet ud af drift.

Næstfølgende skal du forholde dig til om der er vandgennemstrømning i søen (tilløb og afløb. Hvis det er tilfældet skal du også have tilladelse jf. vandløbslovgivningen (også gennem kommunen).

Skal søen ligge i fredsskov skal du have tilladelse jf. skovloven via Naturstyrelsen, og er det andre naturbeskyttede områder skal du have tilladelse jf. naturbeskyttelsesloven.

Den med de 100m2 tror jeg stammer fra Naturbeskyttelsesloven, der anfører at der ikke uden tilladelse må ændres på søer over 100 m2.

Deraf kan man muligvis udlede, at etablering af søer under 100m2, hvor der ikke er gennemstrømning, og som ikke ligger i naturbeskyttelsesområder eller er dyrket areal ikke er omfattet af tilladelse.

Men spørg nu lige ved teknisk forvaltning før du går i gang med spaden. Det koster jo ikke noget at spørge, og det kan spare dig for megen ulejlighed, når opmålingssatelitten har været forbi næste gang og gjort forvaltningen opmærksom på, at der er terrænændringer. For den med at tro, "at det er sgu ingen der bemærker" kan du godt glemme. 

Jeg kan kun tilslutte mig at det er en god ide at spørge på kommunen først - og derefter ansøge de respektive forvaltninger efterfølgende..

Vi fik gravet sø i forsommeren - tilladelser m.v. gik glat igennem, selvom det er fredskovsområde. vi fik også godkendt tilskud, som vi dog frasagde os, da vanstanden blev lavere end forventet, og tilskuddet var betinget af et areal på 1000 kvm - hvor vi nok kun holder 800 i den tørre periode.

Der kan også komme krav fra det lokale museum, om at de vil være tilstede under gravningen!! Det blev der stillet krav om ved os, men vi indgik blot den aftale om, at hvis vi så et potteskår, så skulle vi sige til ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Og i så ingen potteskår

Takker for alle de gode indputs.

@ev_elmand

Nej, selvfølgelig ikke

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis