Kvartsvingstrappe - plads vurdering

Jeg vil høre om der er nogen som kan vurdere om et rum på 2,6 * 1,8 er stort nok til at placere en kvartsvingstrappe op til en 1. sal?

Stue etagen har 2,35 til loft.

Rummet ser således ud:

 

Og trappen skal være noget ala dette:

Eller findes der en online beregner hvor man kan beregne dette?
På forhånd tak.
Thomas

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er uden  betydning hvad loftshøjden i stueetage er. Det er højden op til gulver på 1. sal der tæller.

Jeg har en god gammel 1/4 svingstrappe den fylder 140 x 220 cm og går til ca. samme højde.

MEN det er en der svinger efter 1. trin Hvert trin er 20 cm stigning, og 21 cm grund. (de lige trin) 

Da du kun har 180  cm (+ lidt ind over muren ) så mangler der 42 cm Det er 2 trin der så skal lægges til i bunden. Den bliver så også 182 cm der, sammenlignet med min. 

Det giver så 78 cm plads til at gå ind på trappen. Det er ikke for godt. Men ved at lægge øverste trin ind over muren og gemt i etage adskillelse, (skal du kun flytte et trin ned) så bliver der 99 cm, Det er meget bedre. Endelig kan den jo stige lidt kraftigere end min, så bliver hvert trin højere og smallere. Men den er så ikke helt så god at gå på.

Forholdet imellem grund og stigning skal altid være 2 x grund + 1 x stigning = 61-63 cm

Men den kan sagtens være på din plads.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Godt at høre. Tak for svaret.

Et hurtigt udkast. Giver ca. 80 cm "luft" neden for trappen.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Sætter du følgende mål ind her http://www.zhitov.ru/da/lestnica3/

H. 2500

åbning 1800

bredde 900

roterende trin 6

lav hastighed trin (nederst lige) 3

tykkelse trin 50

fremspring 50

Kalder de det en komfortabel trappe, men kan du øge åbningen lidt over muren bliver den bedre. Den fylder så 1664 mm og du får 936 mm at gå ind på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Alternativt kan jeg fjerne en dør og lidt væg ,så det ser således ud.

Så er der mere plads til trappen. 
Spørgsmålet er om en halvsvingstrappe vil være bedre end en kvartsvingstrappe?
Hvornår vil man typisk bruge en halvsvingstrappe istedet for en kvartsvingstrappe? 

 

Hvis du følger link til trappeberegner, og bruger den, ser du at det kan sagtens lade sig gøre, på begge måder. Men du får et mere åbent og venligt trapperum, hvis du fjerner muren.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis