Vil tilskudsvarme virke?

Hej LDS'ere

Jeg leger jo lidt med at lave en vindmølle der skal drive et varmelegme, og har læst op på en masse praktisk og teori bag deres konstruktioner.

Men så kom jeg i tanke om det overhovedet kan lade sig gøre, lad os sige jeg sætter et varmelegme i mit fyr, og fyret kører med 60grader. Lad os så sige at møllen laver 500w, skal varmelegmet med de 500w til, så have en højere temperatur end de 60grader for at tilføre de 500w til fyrets vand? Eller vil legmet automatisk blive det, hvis dets "start temperatur" er 60 grader (fordi det har fyret varmet det op til)?

Er der nogen der ved noget om den slags?

 


Mvh

Morten

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En dypkoger til et krus vand er på 300 w. Jeg har en elkeddel til båden der køre på 220 v. den er på 700 w. og det tager 3 minutter at bringe 1 L. vand i kog.

 Så et varme legeme på 500 w. vil være helt unyttig i den forbindelse.

Angående de 60grader Max, den er jeg Helt med på, lad os bare pige at varme patronen kan varme op til 100grader. Det er jo mere teorien jeg er interesseret i 😊
Jørgen om varme patronen giver 500 w til kedlen eller træpillerne gør er vel ligemeget. Nu skal møllen gerne kunne give 1500-2000w Max men så meget blæser det jo ikke hele tiden 😉

Mvh

Morten

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener, men varmelegeme bruger ikke strøm på at holde 60 grader, hvis det allerede er nedsænket i 60 grader varmt vand.. hvis varmetrådene i varmelegemet kan varmes op til 100 grader, og dermed skabe en temperatur diff. fra de 100 grader til 60 grader, så bruger det strømmen, og er det et 500W varmelegeme, så bruger den 500W(hvis der er det til rådighed), hvis der kun er 300W til rådighed så bruger den det, det er så ikke sikkert det kan varme til 100 grader, og tempdiff vil være mindre.. Det er muligt der er en nedre watt grænse på hvor når varmelegemet vil starte med at varme, det kommer helt an på varmelegemet..

Hvis du tilfører eksternt varme fra møllen til dit fyranlæg så vil fyret da stoppe , da der ikke er behov for at det kører , termostaten vil slukke for det.

 Du kan bruge strømmen fra møllen til at varme el gulvvarme op med , eller bruger keramiske elovne som oplager vame som kan afgives når det ikke blæser ,


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce

Ja, man er vist ved og komme helt der ud hvor luften er så tynd at kragerne slet ikke kan vende længere.  

Hvis Juel skal have nogen praktisk gavn af sin lille mølle, bør han nok udbygge sit varmeanlæg med en akkumoleringstank hvor i varmelegmet/erne monteres. Det kan laves på hobbyplan for små penge hvis man kan svejse og er villig til at akseptere at anlæget skal have en åben expangtion. 

Praktisk kan det laves på flere forskellige måder. Vil dog ikke begynde og beskrive/tegne for detaljeret, så lang tid Hr. Juel ingen tilladelse har til at opsætte en/sin mølle.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Med mindre du bor i Sverige, skal du ikke forvente at du får lov til at opstille en vindmølle der kan producserer op til 1500 w.

Jeg mener jeg lige har læst om det et sted, hvor der står at vinge spændet max. må være 1,2 m. Ø

Temperaturen i din varmvandsbeholder, har ingen indflydelse på hvor meget dit varmelegeme afgiver. Det er helt lige meget om vvb er 20 - 60 eller 80 grader,

Hvis du har et varmelegeme på 500 w ved 230 volt. Tilfører den 500 w hvis den får 230 volt til dit samlede anlæg. Vandtemperaturen vil så stige, afhængig af vandmængde isolering, forbrug  o.s.v.

Starter man ved 20 grader varer det ca. dobbelt så længe at nå 100 grader som hvis man starter ved 60 grader.

Det er termostaten der slår strømmen fra til fyret, som så naturligvis ikke afgiver mere varme.

Så du sætter et varmelegeme i fyret, som passer til møllen. Den vil så hæve temperaturen i dit anlæg, Og fyret vil ikke starte (sparer penge) Hvis det er i fyringssæson kan vindmøllen nok ikke følge med , og fyret starter, men ikke så ofte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det må så forudsætte at der ikke bliver brugt af det varme vand, hvis det over hovedet skal have en efekt.

Jeg har en 50 L. el vandvarmer på 2000 w. hvis jeg tømmer den for varmt vand, tager det en time at varme vandet op til 65 grader.

Det er ikke varmt vand alene, det er vel til det hele, radiatorer o.s.v. Og det giver den varme det kan, afhængig af møllens kapacitet, og vinden naturligvis. Det er 24 timer i døgnet. Der skal helst være "plads til" at den kan afgive energi hele tiden. Er der ikke det kommer Nitters akumuleringstank ind i billedet. At sammenligne det med kogekander og lign. er meningsløs


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis