Isolering under nyt gulv

Vi er i gang med større renovering. I denne forbindelse har jeg et spørgsmål i forbindelse med isolering af gulv.

Jeg har tidligere lavet en tråd hvor dette emne tildels indgik - dog ikke specifikt og i virkeligheden ikke direkte..

Udfordringen er i en tilbygning. Terrænet her er ca. 20cm under det resterende i oprindelige bebyggelse.

Jeg har nu set de oprindelige byggeansøgninger igennem og fundet frem til præcist hvordan gulvet er bygget op.

I tilbygningen er der gravet ud - lagt 20cm leca med pap på og så 8cm råbeton. I denne tilbygning findes der 4 udluftningshuller få cm over græsniveau ( set udefra ). 2 af dem er åbne ude i verdenen og de andre 2 er ud til garagen.
Gulvet i tilbygningen skal op og være i niveau med det eksisterende som er ca. de 20cm højere. I hele huset skal der lægges gulvvarme i spånplader med forfræsede spor og aluplader. Pladerne skal lægge på strøer.

 

Spørgsmålene nu er:

1. Hvordan skal jeg hæve gulvet så det kommer op i niveau med det eksisterende

2. Hvor tykt lag isolering kan jeg lægge under gulvet

3. Kan jeg på en måde slippe afsted med at få lukket de udluftningshuller?

 

Vi ser frem til at høre Jeres meninger og forslag.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

2. Isoleringslaget skal være så tykt at konstruktionen overholder BR10s mindste krav på et varme tab af 0,20 W/m2 K eller bedre.
3. Hvis du vil have ventilationshullerne væk. Så skal du banke det eksisterende gulv op og isolere fra bunden af og op efter


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ok.. Så 200mm Leca med pap og så 80mm beton.. Fugtspærre efterfulgt af 180mm rockwool med spær.. Så 25mm gulvvarmespånplader med aluplader og 20mm pex.. Gulvpap og så 8mm laminatgulv.. Det var drømmen.. Men så skal de huller lukkes.. Det mener du ikke vil gå?
Kan du sige lidt om hvad konsekvensen vil være?

En ting er hvad der står i papirerne, en anden ting er hvad der faktisk er, de to ting var ikke ens da jeg brød mine gulve op!

Hvorfor ikke bryde betonnen op, og isolere ovenpå lecaen, lave dampspærre og så støbe igen med gulvarme slangerne i betonnen.

 


Mvh

Morten

I dit tidligere indlæg om dette gulv, gav jens høj dig dette link, som fortæller at der er risiko for fugt og råd ved mere end 70 mm isolering på et beton gulv. 180 mm isolering kommer ikke til at overholde BR10s mindste krav.
Derfor sagde jeg at du skal fjerne betongulvet. og derved fjerner du to problemer fugt og for lidt isolering.
Din nye terrændæk vil så bestå af 150 mm kabillarbrydende lag af letklinker. 50 mm letklinker + 260 mm isolering med rockwool. (ville nu fortrække polystyren som ikke suger fugt til sig, men det er dit valg )

Så Radon/Fugtspærre. min. 1 mm tyk membran.
25mm gulvvarmespånplader med aluplader og 20mm pex.. Gulvpap så lydplader eller skumrulle og så din 8 mm laminat.




http://www.rockwool.dk/produkter/u/9194/terraen--og-krybekaelderdaek/terraendaek-nybyggeri-og-renovering/efterisolering-af-terraendaek


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Forsættes-----
Man kunne også fjerne betongulvet og ligge polystyren plader med radon/fugtspærre membran. og så kertostrør med rockwool imellem og så gulvspånpladen. så har du strør liggende lyst på polystyrenen og undgår spærtræ og at du skal monteres fast

Ved de 2 løsninger. Vil du så kunne fjerne ventilations ristene.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg sætter pris på alle Jeres råd og forslag, men at bryde det betongulv op virker for mig ikke realistisk pt.
Hvis man går ud fra at beholde nuværende Leca og beton.. Evt også udluftningshullerne, hvordan kunne en acceptabel konstruktion så laves? Det der var var stører der var hævet på tårne af mursten med glasuld imellem.. Ingen dampspærre af nogen art. Isoleringen virkede frisk og ikke angrebet af fugt eller lign..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis