Dreje T-stykke på vandrør

Hej, jeg er ved at sætte køkken op, men har lige set at der er et vandrør der står på et meget uheldigt sted. Jeg kan løse problemet ved at dreje T-stykket 45 eller 60 grader mod uret. Jeg har et billede at T-stykket. Spørgsmålet er om jeg selv må gøre det (kan ikke lukke vandet), og i så fald hvordan, eller om jeg skal have en professionel ud? Tror ikke opgaven er voldsomt svær, og det er lidt irriterende ikke at kunne komme videre 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at være pakke med garn og salve. Så det burde kunne drejes uden problemer og forblive tæt.
Du skal bruge en rørtang til at holde mod på det rør, som ikke skal drejes (så du er sikker på, at det ikke drejer et andet sted end ved dit t-stykke) og en tang til at holde på t-stykket.

Ret beset må man ikke lave noget med vand selv, men dette burde næsten ikke kunne gå galt. I værste fald blive det utæt, og så kan du jo spænde det igen. Hvis det bliver utæt, skal du have det skilt ad og pakket om, og i så fald ska vandet selvsagt lukkes.
Tak for svaret - kan det ikke passe at samlingerne bliver strammet med den vej gevindet drejer hvis jeg drejer mod uret? God ide med at holde igen - men hvordan gør man lige det når man skal holde 3 steder og kun har to arme? Hvis det bliver utæt eller jeg er rigtig uheldig, så bor jeg i lejelighed, og aner ikke hvor man skal lukke for vandet... så vil kun gøre det hvis jeg er helt sikker på jeg ikke lavet noget ballade
Gevind spændes MED uret. Skal du kun dreje T stykket vil røret nedad spændes - opad løsnes. Man kan aldrig være helt sikker, hvis der er tæring inden i kan det gå galt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Begynd endelig ikke før du ved hvor man lukker for vandet , hvis det går galt så sejler hele opgangen , og du hænger på regningen..........................


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg synes det er et kæmpe sats hvis du drejer på den bandit uden at kunne lukke for vandet. Det er en chance at tage og der er ingen der kan fortælle dig på forhånd om det kan lade sig gøre.
Det gode ved rør der er pakket med garn er at man kan vrikke og justere dem undervejs i montagen, modsat dem der er pakket med tape, men det er jo når det hele er frisk.
Der er jo ingen der ved hvor gammel den samling er.

Jeg ville IKKE gøre det.

(I mit eget hus ville jeg, men der ved jeg også hvor stophanen sidder og vandet ender ikke nede ved underboen, højest i min kælder :-))
Tak for svarene - tror jeg holder mig fra at gøre det selv, er stadig gode venner med underboen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis