Forstnerbor vs hængselbor vs kunstbor

Hvad er forskellene mellem de tre? 


Langsomt er smidigt og smidigt er hurtigt
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Forstner og kunstbor er det samme - kunstbor er blot det danske navn.
Hængselbor er også det samme som en kunstbor, med den lille forskel, at spidsen (styret) på boret er lidt mindre.

/K

Jeg leder desperat efter et sådan bor med en diameter på 52mm. Det er ikke lykkedes mig at finde en forhandler, hverken fysisk eller online. Hængslerne er købt, og kræver dette bor. Forhandleren af hængslerne kunne ikke hjælpe. Nogen der tilfældigvis ved, hvor det kan købes?
Carl Ras i . har kunstbor op til 50 mm
http://www.carl-ras.dk/e-shop/vaerktoej/bitsboroghulsave/bor/traebor/kunstbormed10mmskaft/

Jeg købte mit i XL-byg i størrelse 12 mm. Det kan nok bestilles hjem større.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Alternativ til bor:

Kan du bruge en overfræser, det kræver så bare at du laver en skabelon der passer til kopiringen.

Det tar' lidt tid at lave en sådan, men så har du også en' i lang tid, om du laver den i noget slidstærkt plade.

På Tek. Sk. brugte vi en plade: Obo (rødlig og meget slidstærk) som er fortlrinlig til formålet, men en såkaldt støbe plade, som også bruges til trailer bunde og sider kan også bruges.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
OBO-plade - typen har mange navne, og kvaliteter.. sælges også som "SIKA-block" (Sælges af Keramax på Sjælland) - vil tro, at en kvalitet 650-700 er fin til formålet, og passer lidt, med den rødlige OBO-kvalitet..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Og hvis det er mange huller, så find et snedkerfirma med CNC - så er det klaret på ikke ret meget tid...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af GardenGirl på 23-07-2015 22:23
OBO-plade - typen har mange navne, og kvaliteter.. sælges også som "SIKA-block" (Sælges af Keramax på Sjælland) - vil tro, at en kvalitet 650-700 er fin til formålet, og passer lidt, med den rødlige OBO-kvalitet..
Ok tak GardenGirl.
Godt at få sat et konkret navn på. (er jo en renguldgrube af viden)
Tror/mener at en sådan plade er noget dyr i ndkøb, om der "bare" skal laves en' skabelon.
Måske trådstarter kan købe en rest ved en lokal snedker?

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
@Maskinsnedker - du har ret - til en enkelt skabelon, er Sika'en nok "overkill" ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er tale om en køkkenlåge i hvid højglans og er nervøs for, at jeg vil smadre lågen omkring hullet ved anvendelse af andet end et hængselbor. Men sjovt det tilsyneladende ikke findes i 52mm, når hængslerne kræver netop dette bor. Hmm
http://www.kyocera-unimerco.dk/Kyocera/wood/drills--countersink/cylinder-boring-bits/cylinder-boring-bits-wpoint/181752/
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis