K3-afløb begynder at give problemer

I foråret 2014 købte vi et klassisk 70'er hus, med tilhørende klassiske K3-afløb dvs. synlig betonkant. 

Der er vandlås og afløbsskål i afløbet, og der er en gummimembran fra afløbsskålen og op til risten. Men den er godt mør. Og da fruen vaskede et par mudrede bukser i brusenichen, løb sandet ned og lagde sig mellem membran og beton, og membranen er derfor revnet flere steder, og der står nu vand mellem membranen og betonkanten.

Er det noget jeg skal være bekymret over, og få lavet snart?

(som det kan ses på billedet har der formodentlig tidligere været en skade i gulvet, da det er nyere end resten af badeværelset).
 

Billedet nedenfor viser hvordan afløbet ser ud når det er tømt. Sådan som jeg ser det fejler det ikke noget i bunden, da skålen må være lavet af rustfrit stål og går ca. 10 cm. op. Og så er der ca. 10 cm synlig betonkant.

 

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Var det mig ville jeg skære fugen ud og tage den rustfrie ramme op, så ville jeg fjerne alt det gamle gummi, og så pløre det ind i vådrums sikring EFTER at betonen har stået og tørret nogle dage. Nu er den jo ret våd
Bagefter er det så bare i med rammen og så ny fuge omkring.

Det er da et forholdsvis lille indgreb, hvis altså du kan få fruen til, ikke at bade i et par dage


Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 29-12-2014 17:38

Var det mig ville jeg skære fugen ud og tage den rustfrie ramme op, så ville jeg fjerne alt det gamle gummi, og så pløre det ind i vådrums sikring EFTER at betonen har stået og tørret nogle dage. Nu er den jo ret våd 
Bagefter er det så bare i med rammen og så ny fuge omkring.

Det er da et forholdsvis lille indgreb, hvis altså du kan få fruen til, ikke at bade i et par dage 



Hej Morten

Det virker som et rigtigt godt forslag, jeg er specielt vild med at det er en billig løsning 

Men, siliconefugen er én jeg selv har lagt da vi flyttede ind, og neden under er der beton, så det virker til at rammen er støbt godt fast. Men det med vådrumssikringen overvejer jeg også som løsning, men hvis det bliver løsningen ender det nok med at jeg bider i det sure æble og får en fagmand til det (og håber på at forsikringsselskabet fjerner forbeholdet for råd og svamp i dækningen).
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja billigt er altid lækkert, HVIS det også er en holdbar løsning
Den slags rammer er så vidt jeg ved aldrig støbt i beton, prøv at Google gulvafløb og vælg billeder, det er så vidt jeg ved altid lagt ovenpå afløbet og fuget fast. Hvis andre ved noget andet, må de lige byde ind
Så jeg ville prøve at lirke den op med en stor skruetrækker eller lignende

Og den slags er da bestemt GDS arbejde, og forsikringen spørger ikke efter regning når sådan noget er lavet, men de kan sende en taksator ud, og så kan han jo se at det er lavet ordenligt.

Mvh

Morten

Hejsa

Problemerer som jeg opfatter det: I har købt et hus med denne K3 mangel, og ikke fået den udbedret, og den kan ikke udbedres så der ikke kommer en fejl/kommentar i en fremtidig tilstandsrapport, uden en ophugning af gulvet og etablering af en godkendt løsning.
Eventuelle skader der opstår som følge af denne manglende udbedring, er der ikke dækning for på dine forsikringer.

Hvis du kontakter Remaljeringsselskabet og får dem til at lave en renovering, kan du sikkert få udført en fornuftig løsning som dit forsikringsselskab kan acceptere (tag en snak med dit husforsikringsselskab om dette), men i en fremtidig tilstandsrapport vil der altid komme til at stå at det ikke er en korrekt udført løsning, og den bygningssagkyndige vurderer den konkrete situation (måske en K1 karakter)

Hvis i etablerer et nyt korrekt monteret gulvafløb. vil der kun være det tilbage, at ved skader kan dit forsikringsselskab se om skaden er startet før udbedringen og erstatte derefter!

Det er blevet en dårlig vane, at man ikke tager den bygningssagkyndiges advarsler alvorligt, og forlanger udbedring som en betingelse for handelen (eller selv får pengene til en udbedring og "glemmer at udbedre").

Jeg ser ind imellem sager hvor huskøbere bare accepterer karakteren UN, og undlader at lade sælger dokumentere hvad der ligger bag denne karakter.
Skrevet af Orla Nautrup på 29-12-2014 20:41
Hejsa

Problemerer som jeg opfatter det: I har købt et hus med denne K3 mangel, og ikke fået den udbedret, og den kan ikke udbedres så der ikke kommer en fejl/kommentar i en fremtidig tilstandsrapport, uden en ophugning af gulvet og etablering af en godkendt løsning.
Eventuelle skader der opstår som følge af denne manglende udbedring, er der ikke dækning for på dine forsikringer.

Hvis du kontakter Remaljeringsselskabet og får dem til at lave en renovering, kan du sikkert få udført en fornuftig løsning som dit forsikringsselskab kan acceptere (tag en snak med dit husforsikringsselskab om dette), men i en fremtidig tilstandsrapport vil der altid komme til at stå at det ikke er en korrekt udført løsning, og den bygningssagkyndige vurderer den konkrete situation (måske en K1 karakter)

Hvis i etablerer et nyt korrekt monteret gulvafløb. vil der kun være det tilbage, at ved skader kan dit forsikringsselskab se om skaden er startet før udbedringen og erstatte derefter!

Det er blevet en dårlig vane, at man ikke tager den bygningssagkyndiges advarsler alvorligt, og forlanger udbedring som en betingelse for handelen (eller selv får pengene til en udbedring og "glemmer at udbedre".

Jeg ser ind imellem sager hvor huskøbere bare accepterer karakteren UN, og undlader at lade sælger dokumentere hvad der ligger bag denne karakter.

 

Hej Orla, tak for det gode svar. Du har opfattet problematikken meget præcist. Vi har ikke tænkt os at hugge gulvet op endnu, da vi i løbet af en 5-10 vil foretage en totalrenovering af badeværelset, og der vil vi få lavet afløbene korrekt, med en afløbsskål helt op til gulvniveau. 

Vi tager fat i Remaljeringsselskabet (som holder til ikke så langt her fra) og hører hvad de skal have for at lave det. Vi har sendt en mail til vores forsikringsselskab hvor vi hører hvordan de forholder sig til at det bliver lavet med Renotæt. 

Vi kan leve med en K1'er, og vi regner alligevel ikke med at sælge foreløbigt, så det skal "bare" være en løsning der er tæt og som holder rent forsikringsmæssigt indtil vi laver totalrenoveringen af badeværelset.

Der er dog også 3 andre afløb i huset som ser lige sådan ud. Men det er afløb under vaskene og i bryggerset. Her kommer vandet ikke over skålens niveau, så her tør vi godt tage chanchen og lade dem være indtil en totalrenovering. Vi vil dog holde særligt godt øje med det i bryggerset, da vaskemaskinen er koblet på det, der kommer jo tøjfnulder med som kan stoppe det til. 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du skal nu ikke holde dig tilbage på grund af pris på rist og ramme. Du kan købe rustfri rist + ramme for 113,00 kr + fragt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 29-12-2014 22:15

Du skal nu ikke holde dig tilbage på grund af pris på rist og ramme. Du kan købe rustfri rist + ramme for 113,00 kr + fragt

 

Hej elmand

Risten kunne jeg godt se mig ud af at ødelægge.... jeg er nu mere bekymret for at knække fliserne omkring risten. Det kunne godt være fruen ville blive en anelse ubehagelig hvis jeg prøvede at overbevise hende om at det var en god idé at lægge nye fliser i badeværelse fordi jeg havde knækket dem henne ved afløbet ;-)

 

@Juel.

En skruetrækker bruges til skruer og ikke som brækjern !

Jeg tænker, at jeg selv bestemmer hvordan jeg bruger mit værktøj, og så bestemmer du hvordan du vil bruge dit

Mvh

Morten

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også