Hygrometer justering?

Hej...

Jeg har to hygrometre + et lånt der selvfølgelig viser 3 noget forskellige luftfugtigheder...

Jeg fandt en gammel tråd herinde om hvordan man kalibrerede dem ved hjælp af salt og nogle dråber vand + en lukket beholder 5-6 timer. Skulle give 75%. Det fik jeg mine to egne justeret til.

Men efter de er hængt op igen ved siden af hinanden, viser de 10-15% i forskel... Hvordan katten kan man finde ud af hvilket der er galt på den? Det lånte ligger lige i mellem :/

Nu har jeg lagt alle 3 i en beholder til salt testen og er spændt på hvad de viser i morgen tidlig...

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pak det ind i et "vådt" viskestykke i et par timer, så skulle det gerne vise 100%, justere du, så gentag.
Jeg har aldrig hørt den med salt eller andre krumspring. De skal i 100% fugtighed som je--ns skriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Plejer nu og bruge et opvredet viskestykke der efterfølgende "smides" i en lukket plastikpose. Det skulle gerne give de 100%.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du skal pakke hygrometeret ind i et vådt /fugtigt viskestykke eller lign. og ingen plastpose , lad det ligge i 15-20min og det skal vise 95% fugtighed , det var sådan vi gjorde på DMI før vi fik elektroniske hygrometere ,der sidder en lile skrue som du stiller op eller ned så det viser 95%.

Det er et lille affedet hestehår som bruges til at måle den relative luftfugtighed , hvis hygrometeret hænger indendøre i tør stue luft så skal det nok gøres 2 gange om måneden for at vise nogenlunde korrekt , udendørs 3-4 gange om året .


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Hej.

Jeg vil nu ikke pakke mit gamle, fine apparat ind i et vådt viskestykke, men sammen med en svamp der lige er trykket og så i en plastpose,så går det også.

mvh


 varmetossen

Annonce

Det med salt er nu god nok. Hvis man tager eks et sodavandslåg og fylder med alm bordsalt, derefter hælder man vand i til det er en grød. Låget sætter man i en tæt beholder med sit hygrometer og venter 24 timer, herefter har luften i beholderen en fugtighed på ca 75% RH. Man kan bruge forskellige salte til forskellige værdier. Mange af de fugtfjernere i poser indeholder calciumclorid (CaCl) og kan derfor bruges til at kalibrere omkring 32%RH

eksempler
Salt %RH
NaOH 7.42
LiCl 11.90
CaCl 32.07
MgCl 33.18
K2CO3 43.52
NH4NO3 65.58
NaCl 75.31
NH4SO4 80.31
KCl 85.57
K2NO3 93.77
 

Det skal være helt kemisk rent salt, som vist kan købes på apoteket.
Den med at den skal vise 95% har jeg læst at det ikke gælder for de billige stue hygrometre... De viser ganske enkelt ikke præcist i yderområderne.

Den er god nok med salt...

Der findes osse en blanding der skal få den til at vise 33%

Det sjove er, at de alle viser 75% i kammeret med salt, men der er 10% relativ fugtigheds forskel i stuen når de ligger side om side...

Og hestehår... Er det ikke 20-30 år siden de gik fra det? De skulle jo osse kalibreres 3-4 gange om året, og disse skulle netop pakkes ind i et vådt viskestykke for ikke at tørre helt ud.

Du får næsten aldrig 2 eller flere hygrometer til at vise ens , hygrometer med en viser er som regel styret af et affedtet hestehår , og kan kalibreres , elektroniske digitale hygrometer kan ikke kalibreres , så vidt jeg ved............ det er ikke nødvendigt......


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Jeg har 7 digitale hygrometre. De 6 viser inden for 1-2 % point. Den sidste viser 10 % point lavere. Jeg stoler på de 6.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis