Tvivl om rød ledning og orange

Hej

Der har været en elektriker på besøg for at samle mine kabler så jeg kunne sætte min lampe til. Min lampe har de normale ledninger brun og blå.

Som man kan se på billederne har jeg orange og rød i en muffe samt der sidder en rød alene i den samme muffe. Derudover har jeg en blå muffe.

Mit spørgsmål er hvor skal jeg gøre af den brune ledning? I den rød/orange eller alene rød?
Hej Der har været en elektriker på besøg for... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Hugosarang på 28-12-2014 22:26
Okay så jeg sætter to røde og en orange i det samme hul og den brune i det andet hul i muffen? Må der gerne sidde to røde og en orange samt hvad står rød og orange for. Har læst lidt at rød er jord

Tak for svarene.

Ja der må gerne sidde to røde og en orange i samme hul. Farverne står ikke for noget bestemt. Hvis du har læst at rød er jord/PE er det noget meget gammel lekture. Idag er jord også betegnet PE gul/grøn. Hvis det kommer til at virke, så skriv et svar her. Det virker mærkeligt, at der er tre ledniger til at tænde en lampe, med  mindre der er flere udtag. Jeg ville mene, der skulle være en muffe med en ledning i.

 

 

 

 


fase
Super jeg vil prøve det og svare tilbage herinde
Der er mange ledninger gemt i det udtag, der er brunt sort blå. Før elektrikeren kom var den koblet på så der var konstant lys. Måske var den koblet på brun ledning men vi kunne ikke slukke for lyset.
Du er sikker på at sikringen ikke springer når jeg sætter tre farver sammen altså 2*rød og en 1 orange?
Det sker der intet ved, der er jo en dobbeltmuffe.
Prøv at kikke ind i muffen, de to huller hvor du stikker ledninger i, er et stykke metal....

De har vel siddet sammen hele tiden. En dobbelt samlemuffe som på billede har elektrisk forbindelse til begge huller ! Og vent så iøvrigt til det er lyst i morgen, det er lettere, når du slår strømmen fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Aha du siger noget, ok så prøver jeg er bare ikke handy på det område syntes det er mærkeligt at elektrikeren ikke har gjort det til at starte med.
Det virkede mange tak for hjælpen hver især
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis