Oliefyr med startproblemer

Hej

Jeg har et oliefyr som driller mig lidt: det vil ikke starte. Jeg bruger det kun sjældent, da jeg har et pillefyr som primært bruges. Oliefyret bliver kun brugt som backup.

Det er for nyligt blevet udskiftet fra et Electro-Oil Inter Viscostat (fra 1980), til et Bentone B-22 (fra 1989), fordi det ikke altid ville starte og fejllampe lyser, hvor det til sidst slet ikke ville starte (mistænker magnetspolen for defekt).

Bentone brænderen kørte til at starte med uden problemer, men en dag jeg ville tænde det, kunne det ikke.

Udluftning er foretaget flere gange, jeg har prøvet at justere luften både op og ned, fotocellen er ren. For to dage siden monterede jeg dysen fra Electro-Oil brænderen samt rengjorde og justerede tændelektroderne, og så kom der liv i Bentone brænderen. Desværre var glæden kort, da jeg her til morgen igen ikke kunne starte det.

Tanken er overjordisk, og der er olie på (ca. 500 liter), tanken står højere end fyret - dog bliver olien suget op fra oven. Der ligger olie inde i røret ved dysen, når jeg har forsøgt at starte det nogle gange ved at trykke på fejlknappen.

Er der nogen der har et godt forslag til hvad jeg selv kan prøve at gøre?

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Har du justeret tænd elektroderne rigtigt? Det er meget vigtigt.
Har du renset filteret ved dysen, og filteret i selve pumpen?
Forresten så kan du ændre efter tændingen til at Vare 15 sekunder, det hjælper også.
Kan du hører om den maver ild? Hvad hvis du snyder den ved at tage fotocellen ud, lige når den tænder, og holder lys foran cellen?
Hej subwoof, tak for svarene.

Jeg vil mene tændelektroderne sidder rigtigt. Jeg kunne dog ikke finde den rigtige manual til Bentone brænderen, så jeg kiggede i lidt forskellige manualer, og der stod det samme i alle sammen, så jeg justerede efter det: 1,6-2,0 mm mellem elektroderne, 7,0-8,0 mm over midten af dysen og 0,5 mm længere fremme end dysen.

Jeg har renset filteret på dysen med let trykluft, jeg ved ikke om det er godt nok? Filter i selve pumpen har jeg ikke renset - er det nemt at komme til? Det er en Danfoss MS 11 L3 pumpe.

Hvad gør efter tændingen, og hvordan kan jeg ændre den?

Jeg vil lige prøve det med at lyse på fotocellen senere.

Mvh
Henrik
Du skal have renser/udskiftet filtret i pumpen.
Så vil jeg anbefale dig at købe en ny dyse....

Okay tak for jeres svar je__ns og golf1985, jeg køber en dyse og prøver at skifte den. Er der nogen der har et bedre bud end den 80 gr. "S" dyse som sidder i nu?

Hvad med filteret i pumpen - er det et patron filter? Sidder det over udluftningsskruen? Jeg har uploadet et billede af pumpen.

Hej
Filteret sidder nok på samme side som magnetventil en, ellers på en af sider af pumpen, hvis fu forstår.
Det er et patron filter. Renses nemt i lidt diesel.

Hvis det bliver ved at drille, har jeg en oliebrænder, med ny dyse og et ekstra sæt tænd elektroder osv.
Den kan du hente for 300 kr og en løgne historie. Den virkede da den blev taget ned. Den er fra 200?
Ellers fejl søger vi videre på den du har.
Ang dysevalg sp kommer det mest an på brænderen.
Forresten har fu skjoldet på når du kører med den? Jeg skulle stille luften en anelse ned, når ikke skjoldet var på.
Jeg har haft de samme problemer, og både skiftet dysse , oliefilter, renset elektroder og så viste det sig, at det var skorstenen der næsten var stoppet. :-)

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Hej.

Det kan være farligt at stille på luftskruen. Der er ikke meget spillerum mellem succes og fiasko.

Jeg har været ude for at der ved et eftersyn blev stillet så meget op på luften for at få CO-procenten ned, at det efter lidt tid pustede sig selv ud.

Du kan nok finde punktet, du mener det skal være, tage fotocellen ud og lyse på den og stille på luften mens det starter. Omstændeligt, men muligt.

Jeg havde en brænder, der havde svært ved at 'se' flammen hvis de lameller der får luften til at rotere var for sorte.

mvh


 varmetossen

Hej igen

Så fik jeg skaffet en ny dyse, og monteret den. Jeg tror ikke min pumpe har et filter, jeg prøvede alle skruer på pumpen, men ingen af dem havde et filter? Jeg luftede systemet ud, så det ikke kunne drille. Tændte for fyret, men desværre stadig ingen flamme. Luftede ud igen og tjekkede elektroderne igen, stadig ingen flamme. Øv.

Jeg kan se og lugte at der bliver vådt af olie inden i "brænderrøret", så olie tilførslen er vel ok?

Kan det være noget med elektroderne (ingen gnist)? Eller med fotocellen?

Jeg kører uden skjold på brænderen, har prøvet med lidt forskellige indstillinger af luftmængden, men det ændrer heller ikke noget.

Skorstensfejeren var på besøg lige inden jul, og han sagde at alt var fint. Pillefyret og oliefyret er koblet til samme skorsten.

Mvh
Henrik

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis