renovering af finer

Hej Allesammen og godt nytår

Jeg har erhvervet mig nogle ældre højttalere som er belagt med et lag finer ( amerikansk bøg )

problemet består i at finer på de 2 højttalere er blevet sol bleget forskelligt og især under frontstoffet, der er yderligere blevet repareret et hjørne af højttalerne, det er lykkedes meget godt men da lakken er fjernet på reparationen er der en klar forskel. Jeg kunne godt tænke mig at friske dem op ved at slibe dem og evt give dem en farvende møbelolie bagefter så farven og gløden forhåbentlig kommer op i dem igen.

Jeg havde tænkt mig at slibe med meget fint lyst sandpapir i årenes retning meget forsigtig til lakken er væk, og så efterbehandle med en eller anden form for olie. er der nogen der ligger inde med nogen gode fif eller lyder min plan til at være helt i skoven, det er ikke den store erfaring jeg har på området. På forhånd tak og godt nytår.

Vh Kenneth 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Din fremgangsmåde er fin - finer er typisk 0,7 mm tykt, så det kræver forsigtighed ikke at slibe igennem.
Du skal være sikker på, at alt lak er væk da olien ellers ikke farver ens. Dertil skal du sikre dig at olie og lak kan arbejde sammen.

/K

ja din metode kan sagtens lade sig gøre.

Skil højttaleren ad, da slibestøv ikke er så velkommen i enhederne Og slib med en håndklods og kun samme vej som årene i fineren, og vær meget forsigtig ved hjørner, samt steder hvor fineren er samlet. 

Skulle du komme til at slibe igennnem fineren (og det ikke er et ret stort område) kan det godt "lappes" ved hjælp af maling eller indfarvet olie, som lægges forsigtigt på. Men vær her opmærksom på at farverne ændrer sig når de tørrer, så en prøve på et stykke pap eller andet før du maler er alfa omega.

Held og lykke med projektet 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej og tak for svar.
ksc du skriver at jeg skal være opmærksom på at lak og olien kan sammen. Jeg skal vel fjerne alt Lakken ik?? Har i evt nogle gode fif til hvilken indfarvet olie der er gode samt påføring af olien, er der forskel på forskellige metoder?.
På forhånd tak.
Vh kenneth
Hej,

Troede du ville larkere dem igen efter de havde fået olie.

Olien påfører du med en klud - venter en halv time og tørrer overskydende olie af, dette gentager du indtil træet har fået den farve som du ønsker.


/K

vil der være noget forkert i at lade dem stå bare som oliebehandlet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Nej du kan sagtens lade dem stå olie behandlet, da højttalere jo ikke er noget du går og berører hele tiden

Tag nogle billeder af dit projekt og lav et lille galleri når du er færdig, så vi andre også kan lære noget af dine erfaringer.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det vil jeg gøre Henrik, men har lige fået familieforøgelse og har lidt husrenovering så det bliver ikke med det samme Men er det lige meget hvilken type/ fabrikat jeg vælger eller er der stor forskel, tænker også hvis de senere skal lakeres?
vh Kenneth
Hej Kenneth
OSMO(tysk) har en bred pallet af naturlige voks/olie baserede produkter.Bruges af prof.
Kig på deres hjemmeside.der er en fohandler på sjælland med nethandel.
Det er dyre produkter i høj kvalitet.De kan helt sikkert vejlede dig.
Held og lykke med projektet.
Venlig hilsen Johnny S.

Johnny cnc
tak for svar allesammen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også