Leca termoblokke sokkel

Jeg sidder og bruger juledagene på at tegne og udregne på et mindre tilbygning.

Men skal man bruge dem der termoblokke til soklen. eller kan man nøjes med at opstøbe en betonsokkel i noget forskalling.

Mine ydre væge bliver tungkunstrutionmed træskilet indvendg og brugte pudset teglsten som facade. jeg skal bruge 120stk af disse 45x19x49cm blokke til bygningen. og det er alligevel knap 10.000kr. for de skal jo sættes i to lag.

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver noget af en betonkonstruktion. med isolering og andet for at få det til at overholde gældende krav.
Så du kommer ikke uden om sandwich blokkende, men der er flere producenter end lecaterm.
Du kan også bruge Je_ns metode for at overholde kravende. Det er også en holdbar løsning


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ja har været ved at regne på det. Og jeg vælge dem måde med to rækker Leca blokke med gulv isolering imellem. Skal man s60 eller skal det ha en bedre tryk styrke.
Det er ligemeget med trykstyrken, da det er isoleringsevnen der er brug for her.

Du kan få polystyren med lambdaværdi fra ca. 31 op til ca. 42 (laveste værdi er bedst isolerende)

For at sikre stabiliteten, kan det være en god ide med murbindere ind i terrændækket.
Annonce

Når du bygger fundamentet op i separate letklinke blokke med løst placeret isolering imellem i 2 skifters højde eller højere. skal der placeres 1 stk 3mm rustfast murerbinder pr. blok og der skal udføres som minimum 4 mm rustfast murerbinder mellem sokkel og terrændæk.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 28-12-2014 17:45

Når du bygger fundamentet op i separate letklinke blokke med løst placeret isolering imellem i 2 skifters højde eller højere. skal der placeres 1 stk 3mm rustfast murerbinder pr. blok og der skal udføres som minimum 4 mm rustfast murerbinder mellem sokkel og terrændæk.

 

 

Okay.

Vil du ikke skrive ind på tegningen hvad det er. den der plade der sidder på træskillet ud med mursten, hvad er det.

Skal det ligger en hel sten i bunden. kan jeg ikke bare have en forskalling oppe på indvendig side når jeg støber og  så sætte de let klinker dirakte ovenen på betonen med isolering imellem.

 

Lav det som på billedet det fjerner alle kuldebroerne. Du kan jo ligeså godt spare det sidste stykke beton.

Du støber op til bunden af sandet sætter en blok der i fuld sokkelbredde. Ovenpå murer du de næste to skifter op. Tror det bliver svært og nå at sætte dobbeltblokke i våd beton, men det kan da sikkert klares.

Pap ovenpå denne sokkel skelet beklædt vindgips ser ud som om der skal et fodblik under muren men ved det ikke. Gør lige dig selv den tjeneste og sæt de gevindstænger i mens betonen er våd det er ikke nemt og lime dem i senere

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Okay på den måde.
Ja det kan jeg godt se det smarte i. gevindstængerne havde jeg også tænkt mig at sætte i den våde beton

Letklinker må ikke sættes fast i våd beton. de hæfter ikke. Letklinkerne sættes dagen efter med bastard mørtel.
Den omtalte plade er en vindgips
Du kan godt støbe forskalle den første blok i stedet. men det tager bare længere tid.

Det er også bedst at sætte gevinstængerne i våd beton, som du skriver og bukke stangen for neden. Den skal helst placeres på den varme side som på tegningen.

Her er nogen flere billeder

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis