Rækkefølgen på startkabler i denne kolde tid

Hej allesammen,

Hvordan er det er med startkablerne, har hørt flere sige at man ikke skal sætte minus polen på, men derimod på stel i bilen? Hvorfor skal man det? Og ligeledes anbefaler flere mekanikere jeg kender at man ikke bruger startkabler på nyere biler (hvor nye?) Da det kan ødelægge computeren i bilen...? Og hvor stor chance er der for at batteriet sprænger når man nu forbinder de 2 startkabler?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af amh på 27-12-2014 14:50

Hej allesammen,

Hvordan er det er med startkablerne, har hørt flere sige at man ikke skal sætte minus polen på, men derimod på stel i bilen? Hvorfor skal man det? Og ligeledes anbefaler flere mekanikere jeg kender at man ikke bruger startkabler på nyere biler (hvor nye?) Da det kan ødelægge computeren i bilen...? Og hvor stor chance er der for at batteriet sprænger når man nu forbinder de 2 startkabler?

Hvis det skal være politisk korrekt, skal du sætte minus på stel for at undgå at antænde den udviklede brint, som fremkommer, når batteriet er fuldt opladet (over 14,4 V). Hvordan brint fremkommer fra et fuldt opladet batteri, når det er afladet, ved jeg ikke.

Din mekaniker kan have ret i sit udsagn om, at computeren kan blive ødelagt af overspændinger, men man kan købe startkabler med overspændingsafledere. Hvor nye bilerne skal være betyder bare, at der skal være en computer i dem. Det vil sige, at når der er elektronisk indsprøjtning og katalysator i dem.

Batteriet sprænges ikke ved at forbinde de to startkabler med mindre, du med forbindelse mener, at du kortslutter startkablerne fra giveren af strømmen. Det er absolut ikke anbefalelsesværdigt, der kan gå en en strøm op til 1000 A afhængig af  batteriets kapacitet.

 

 

 

 

 


fase
Et batteri kan godt sprænge i luften, hvis det er helt opladet, så udvikler det gasser der kan exploder ved den mindste gnist.
Men nye batterier er jo typisk lukkede, så er den risiko der ikke.

Jeg har engang set en lastvogns chauffør, der skulle tjekke vand på batteriet, han brugte en ligter for at kunne se, batteriet exploderede.
Jeg har også set et truck batteri exploder, det stod til ladning, en kollega stod og brugte vinkelsliber, gnisterne fra den antændte.

Det mest sikre er at bruge en elektronisk lader, eks en Ctec køber du en 10 ampere, lader den hurtig batteriet op så du kan starte.
Man skal ganske rigtigt holde en rækkefølge ved monteringen p.gr.a brintudvikling som fabrin skriver. Hvis det skal gøres 100% korrekt er rækkefølgen:
1: rødt kabel på pluspolen på det tomme batteri.
2: den anden ende på pluspolen på det fulde batteri.
3: sort kabel på stel på den tomme bil
4: sort kabel på stel på den fulde bil.

Afmontering i omvendt rækkefølge. Hvis du gør det på denne måde er der ingen risiko for brintuheld eller kortslutninger.

Et godt stelpunkt er en af boltene på et af støddæmpertårnene i motorrummet.

Bemærk at på mange nye biler kan du ikke komme til batteriet, da det er gemt i bagagerummet eller et tilsvarende sted. På de modeller finder du et rødt pluspunkt i motorrumet som kan bruges til startkablet.

Skade på computer el.lign. ville jeg ikke være bekymret for, elektronikken er godt beskyttet og robust.

MvH,

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis