Skrevet af amh på 27-12-2014 14:50
Hej allesammen,
Hvordan er det er med startkablerne, har hørt flere sige at man ikke skal sætte minus polen på, men derimod på stel i bilen? Hvorfor skal man det? Og ligeledes anbefaler flere mekanikere jeg kender at man ikke bruger startkabler på nyere biler (hvor nye?) Da det kan ødelægge computeren i bilen...? Og hvor stor chance er der for at batteriet sprænger når man nu forbinder de 2 startkabler?
Hvis det skal være politisk korrekt, skal du sætte minus på stel for at undgå at antænde den udviklede brint, som fremkommer, når batteriet er fuldt opladet (over 14,4 V). Hvordan brint fremkommer fra et fuldt opladet batteri, når det er afladet, ved jeg ikke.
Din mekaniker kan have ret i sit udsagn om, at computeren kan blive ødelagt af overspændinger, men man kan købe startkabler med overspændingsafledere. Hvor nye bilerne skal være betyder bare, at der skal være en computer i dem. Det vil sige, at når der er elektronisk indsprøjtning og katalysator i dem.
Batteriet sprænges ikke ved at forbinde de to startkabler med mindre, du med forbindelse mener, at du kortslutter startkablerne fra giveren af strømmen. Det er absolut ikke anbefalelsesværdigt, der kan gå en en strøm op til 1000 A afhængig af batteriets kapacitet.