Gratis gulvvarme!!

Ved flere lejligheder her jeg i mange tråde om gulve i uopvarmede værksteder, udhuse m.m. fremsat en provokatorisk påstand, nemlig at det er tosset at isolere sådanne gulve.

Det står mig soleklart, at det er meget høflige folk, der skriver her inde, idet man ikke direkte skriver, at man mener, at jeg har knald i bøtten, men nøjes med slet skjult undren.

Påstanden skyldes mine iagttagelse gennem 60 år, nemlig fra da jeg var ganske spæd, hvor jeg boede tæt på Rockwoolfabrikken i Hedehusene, der den gang lå i en grusgrav der.

Undertiden fløj der nogle batts rundt og landede på de udgravede søer. Om vinteren hvor vi skarnsunger sneg os ned i grusgraven og løb på skøjter lærte vi, at vi skulle holde os fra disse rockwoolbatts, idet der stod klart vand nede under, selv om den omgivende is, nogle gange, var måske >20 cm tyk. Søerne var ca 4-5 meter dybe. Ligeledes erfarede jeg, at under batts, der lå på jorden, og var holdt fast, var der ufrossen jord, sand eller plut.

Disse forhold gjorde, at jeg kunne konstatere, at der kom en smule varme op fra jorden eller undergrunden, hvilket jeg også ser, at man i dag udnytter ved jordvarmeanlæg.

Så efter denne lange indledning kommer jeg frem til mit ærinde, nemlig at der selvfølgelig også trækker varme op i gulvet i uopvarmede, eller sjældent opvarmede, bygninger. Har man så oven i købet flottet sig med vægisolering og isolering i taget, kan man ligefrem holde sådanne bygninger frostfrie i langt det meste almindeligt forekommende frost.

Til glæde for de som nu sidder og tænker, "nu rabler det for den gamle tosse", kan jeg dokumenter ved vedhæftede skilderi.

Som man kan se, er taget ikke frosset over porten i midten, bortset fra tagudhænget. Taget til venstre og højre i billedet er frosset til. Forklaringen er, at taget i midten er ikke isoleret, og "jordvarmen" stiger altså op og tør taget, hvorimod taget til venstre og højre er isoleret og varmen kan ikke tø taget. Der er adskillelser inde i bygningen mellem de forskellige rum, og ingen steder er der isolering i gulvene og nej, der er heller ingen varmekilder inde i bygningen.

Jeg undres over, at man vil ofre dyr isolering på, at holde jordvarmen ude af sine garager og udhuse, men det er jo heller ikke mig givet at skulle forstå alt her i tilværelsen!!

Godt Nytår!


Med venlig hilsen
ktm

 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det har ikke noget med jordvarme at gøre , sneen smelter på grund af den varme der er inde i huset i midten kan afgives til tagfladen , da der ikke er noget isolering under det modsat de 2 sider med rockwool , hvor tagets varmen hurtig forsvinder ud i verdensrummet ,og sneen bliver liggende .Efter flere dage med frost , så vil det hele være udjævnet og sneen ville lægge ens på hele tagfladen.

Fx. et 10m2 stort drivhus med barjord er et væsenlig koldere sted end der udenfor , mange gange som lige nu er der frost (minus2,1 C) inde i drivhuset og +0,9 C udenfor , hvis din teori skulle virke så ville jordvarmen lune drivhuset noget op og det sker ikke..............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Et uisoleret gulv giver da lidt varme fra sig, men ikke nok til at holde et drivhus frostfrit.



Jeg har en garage med uisoleret betongulv, væge og loft er isoleret med 100mm, det skal fryse en del, før der bliver frost inde i garagen.


Man lægger heller ikke halm eller andet under roer og kartofler der bliver opbevaret ude på marken. I min barndom blev der pløjet og gravet ud ca. 30 cm ned, og kartofler blev lagt der. Så blev det dækket man halm og jord. Roer blev lagt over jorden, og dækket. De holdt sig frostfri, så naturligvis kommer frosten ovenfra, og lidt varme fra jordlagene nedenunder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ser da ganske smart ud, men hvis man skal til at opvarme rummet er det nok en meget god ide at smide noget isolering i gulvet. Så kan man jo eventuelt bare købe sig sådan et energipanel. Det er nok også bedre i længden for indeklimaet i garagen.
Annonce
"Den gamle tosse"
har fuldstændig ret, men ikke ret mange forstår hvad der foregår, og det er fordi de er småtosser.
Dem der isolerer garagegulvet kan man trøste ved at sige, at hvis de på et tidspunkt vil varme garagen op, så er den forberedt på det. -men indtil da er spildt arbejde og penge.
Det kan være ligeså svært at forklare folk hvad tøjtørring indendørs betyder for varmeregning, ventilation og skimmelsvamp.....

Venlig hilsen
Knud
Skrevet af ktm på 27-12-2014 12:07
Hvor skulle varmen inde i den uopvarmede bygning så ellers komme fra, hvis ikke det er varme fra jorden, der stiger op?

Selvfølgelig kommer varmen fra jorden, hvor ellers? Jeg har brugt det trick at lægge en vintermåtte på jorden, hvis jeg viste, at der skulle graves ned til et kabel inden for en overskuelig fremtid, og der var udsigt til at jorden ville fryse.

GODT NYTÅR TIL ALLE.

 

 

 

 


fase

Og nogle planter i haven skal dækkes af fordi de ikke tåler frost. Jorden fryser ikke så langt ned, hvis der ligger sne ovenpå, Der hvor der er læ f.eks. i skoven er jorden heller ikke frossen som ude på fri mark.

Der er utallige eksempler, så han er ikke helt tosset 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den varme der er i jordens øverste lag er akkumuleret solvarme fra sommeren før, den forsvinder gradvis i løbet af vinteren alt efter hvor kold vinteren er , de øverste cm vil følge lufttemperaturen og når frosten først er gået i jorden , så skal der varme til fra luften og solen før den tør op , der kommer ikke varme nede fra .

I hårde vintere fryser jorden helt ned i mere end 1m dybde men det er sjældent.

Men den varme der er i jordens øverste lag kan ikke bruges til noget da det er meget små energi mængder som hurtigt er brugt,


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Så kan man jo spørge sig selv, hvem der er tosset. Mine planter overlever selv med meget frost. Og vi er vel enige om at isolering i sig selv ikke afgiver varme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis