Genvending og dug på vinduerne

Jeg fik for 2 år siden installeret genvending i huset og har kørt upåklagelig. Ingen dug på vinduerne eller noget.

Igår stod jeg så op til dug på alle vinduer, og det første jeg tjekkede var om anlæg kørte, mærkede ved ventiler osv. Det hele virkede. Jeg fjernede så alt vandet, kom stille igen, jeg luftede ud osv. Vi fik så gæster ca 20 stk til julefrokost, og her var ingen dug., Her til morgen kiggede jeg så, da jeg stod op, og ingen dug.

Kan det være det hurtige temperatur dyk igår som har gjort det, eller har andre oplevet lignende.?

God jul til alle

mvh

\René

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Rene

Hvad er det for et aggregat du har?

Det kan sagtens være pga det hurtige temp dyk.

Mange anlæg har automatisk frost beskyttelse indbygget, der er designet til at beskytte systemet/veksler.

I nogle få tilfælde (især modstrømsvekslere) kan der dannes is i/på veksleren eller på selve filteret. Det skyldes en kombinationen af kondens og iskold luft på frisk-luft siden.  Dette kan betyde at anlægget ændrer ventilator hastighed eller lukker helt ned i en periode for at kompensere for indtil den er tøet op igen.                                                                                                                      

Nogle få aggregater kører bare videre men flytter ikke noget luft da den ene side er helt eller delvis blokeret.

 

I andre tilfælde bliver temperatur forskellen på ind og ud simpelthen bare for stor til at aggregatet kan genvinde nok i forhold til den givende indstilling. Den reagerer så ved at køre ned i hastighed i en periode for at opnå en bedre genvindsgrad.  

 

Du har højst sandsynligt været helt eller delvis uden ventilation i løbet af natten.

 

Hold øje med dit aggregat. Hvis du en dag oplever nogen lignende imens du er vågen, så tjek hvad dit display fortæller dig, og tjek anlægget - Veklser og filter.

 

 

 

OK , du har ikke en modstrømsveksler, men derimod en rotorveksler.

Så har det nok ikke været kondens eller blokering der var problemet.

Så har det højst sandsynligt styringen der har kørt den ned pga. genvindingsgraden.

du havde jeg det lidt igen her til morgen. Jeg synes ikke jeg havde problemer med dette sidste år.

I en af værelserne har jeg en temperatur på 20 grader og en luft fugtigthed på 45 hvilket jeg jo ikke synes lyder af meget. hvis jeg lufter ud 5 min falder luftfugtigheden til 26, hvilket jo er for lidt, men viser vel også at den luft jeg får ind bør være tør.
Anlægget kører så kan ikke lige se hvad der er galt.
Altså 45% er meget meget fint
En af fordelene ved en rotorveksler er at den fører nogle % fugt tilbage ind i huset så det ikke bliver "for" tørt. (udenfor 26%).
Det må du ikke se som en ulempe, da en for tør luft kan give problemer med slimhinder, hud osv.


Du skriver "Jeg synes ikke jeg havde problemer med dette sidste år" , Er du sikker eller kan du ikke huske det ?
Er systemet blevet rigtigt indreguleret ? og er det et nyt hus ?

og Hvilken type friskluftindtag og afkast har du udenfor ? (rist eller taggennemføring)


Har nogle parametre ændret sig siden sidste år:

Er der blevet stillet på spjæld, ventiler siden sidste vinter ?

Er der blevet ændret settings på aggregatets fjernbetjening (temperatur, ugeprogrammer, ventilator speed) siden sidste vinter ?

Hvornår har du sidst skiftet filter ?

Er der noget ved huset der er blevet ændret/forbedret siden ?
Annonce
jeg har rist igennem endegavl. huset fra fra 1970, men alt er strippet indvendigt, støbt med gulvvarme og efter isoleret. men tag og skal det samme.
der er ikke stillet på spjæld siden sidste år.
der er heller ikke ændret på installation, setup eller lign. det eneste der er sket, er jeg har skiftet filtre her for 2 md siden.

Kan det være forskellen? Det er nogle kopi herfra http://www.nytfilter.dk/shop/pollenfilter-indsugning-219p.html

\René
hmm, kender ikke det uoriginale filter. Kan ikke sige om det er godt eller skidt. Men det burde ikke have noget at sige.

Ok, Hvis der ikke er ændret på noget overhovedet, og du er helt sikker på det ikke var det samme sidste år.
Så ville jeg som det første snuppe en stige og lommelygte, og så gå ud og tjekke din rist/riste i gavlen nøje. De kan være helt eller delvis stoppet bagved, hvis der er fluenet i.

Hvis de er helt rene, så kunne næste skridt være at få ændret i indstillingen eller balanceringen så anlægget generelt skifter mere luft ud (indstilling), eller bare i de rum der er et problem med (balancering).
Indstillingen bør du selv kunne rode med. Balancering bør en kvalificeret fagmand gøre.

Du kunne evt stå op i nat , og så tjekke på din fjernbetjening hvad den fortæller mht temperatuer og genvindingsgrad osv.
Har lige undersøgt lidt omkring dit aggregat.

Hvis den var gået i frostbeskyttelse-mode, så ville du have fået en alarm på dit display og anlægget ville slukke.
Så det kan dermed udelukkes.

Hvis du så samtidig kan bekræfte 100 % at luft indtag og afkast riste er helt rene, samt at der ikke er kommet skidt i din veksler pga det uoriginale filter.
(tjek ristene grundigt, og sluk anlægget og tjek veksleren grundigt)
Så kan vi udelukke at snavs er problemet.

Så er der kun indstilling og/eller balancering tilbage som beskrevet ovenover.

Den mulige, og mest sandsynlige årsag til at det ikke var et problem sidste år, var måske at vejret var mildere og der ikke var de pludselige markante skift i udetemperaturen.

Må jeg lige komme med et indspark !

Nu har vi jo i en meget lang periode haft rigtigt kedeligt og vådt vejr, og hvor gør i af det våde tøj når i kommer ind ? Render ungerne ( hvis der er nogen ) rundt inden døre med vådt tøj som de smider på deres værelser, så er der måske en løsning der

hej, jeg vil høre om der er nogen som kender til genvindings anlæg. jeg har behov for at købe nogle, da jeg skal til at opføre lavenergihuse. evt nogle som kender til produkter fra østen.

jaxon
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis