240volt ensretter til 24volt... kan/kan ikke?

Jeg ligger inde med en motor+ styring og diverse jeg gerne vil bruge til et projekt i værkstedet. Motoren har tidligere været drevet af 2*12volt batterier, og er en 24 volt DC motor. I værksteder, vil jeg gerne ha den sluttet til lysnettet (især da jeg ikke har batterierne til den) og til det har jeg skaffet en transformer fra en svejseværk. 230 AC ind og  24 DC ud. Nu skal strømmen selvfølgelig ensrettes og til det har jeg ... intet, dvs, jeg har faktisk et print med kontakter og det hele. Det er bare 230 AC til 230 DC... (har tidligere trukket en 500Watt motor) Mit spørgsmål er nu, kan det bruges til 24 volt-ensretning, eller vil det kræve en modeficering?

(jeg ved godt at man kan ensrette med 4 dioder, men da jeg ikke har noget 24volt gejl liggende, var dette en let og hurtig løsning)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du læser på din omformer "in 230 v AC out 24 v DC" 

AC betyder på dansk vekselstrøm og DC betyder på dansk jævnstrøm.

Så det betyder at den skal fødes med 230 volt vekselspænding, og giver 24 jævnspænding ud. Et andet problem er at en svejseværk oftest er lavet sådan at den ikke kan holde spændingen. Det er faktisk en god egenskab, så man har en høj tændspænding og en meget lavere spænding under svejsning.

Og din 230ac til 230dc kan ikke umiddelbart bruges.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg skal starte med at rette mig selv. Transformeren er 230 ac in 24 ac out... havde den været DC out, havde jeg jo ikke haft brug for en ensretter...
Men tak til el-manden for at belære mig om de danske fag-termer.... AC/DC jo jo, lidt repetition har man vel aldrig taget skade af.
Din påstand om at svejseværker, ofte ikke kan holde spændingen, og at transformeren derfor ikke kan bruges, vil jeg dog lige ta mig tid til at bestride.
Moderne svejseværker, især små "billige" modeller uden HF modul kan ikke holde spændingen i længere tid, og ja, de starter højt for der efter at falde. (en såkaldt: HOT START) Dette er dog kun fordi loven om tomgangspænding og maximal topværdi/effektværdi med tiden er blevet strængere og derfor gør det svære at opnå en ordenlig spænding ved elektroden/wolframen.

Transformeren jeg ligger inde med stammer fra en gammel ESAB elektrodesvejser. og jeg tvivler på at den vil ha problemer med at holde spændingen....
Tilbage står jeg så stadigvæk med problemet... en 24 volts ensretter... Men det må google vel hjælpe mig med i morgen.

Sidder og tænker på hvorfor al den "ballade" en lille 240 v. motor koster da ikke alverden

Her er masser af ensrettere..
http://www.conradelektronik.dk/websale8/?Ctx=%257bver%252f8%252fver%257d%257bst%252f417%252fst%257d%257bcmd%252f0%252fcmd%257d%257bm%252fwebsale%252fm%257d%257bs%252fconrad%252ddk%252fs%257d%257bl%252f02%252daa%252fl%257d%257bp1%252f8ccff7ac6ff1fd37680a97070067db54%252fp1%257d%257bmd5%252fe6c01ba1d0ae327e9e9b31e03f727afa%252fmd5%257d&search_input=ensretter&dp2=ff_search&otp3=factfinder_searchbox&tpl=ws_search.htm

Men jeg kunne nu også godt tvivle på at en svejsetransformer er velegnet, ofte har de en tomgangsspænding på 70 volt.

Hvis den gamle ESAB pindsvejser er den model hvor man regulerer strømmen med en gevindstang (laver større/mindre luftspalte i jernkernen) egner den sig absolut ikke til det formål.
Jeg har lige her i December testet og Iso xx certificeret ca. 25 moderne mig/mag/tig svejseværker i firmaet. De har alle en høj tomgangsspænding, og derefter en svingende spænding/strøm afhængig af hvordan manden holder pistolen/wolfram. Det er ESAB, MIGATRONIS og et par andre mærker som jeg ikke kan huske lige nu.
Men faktum er at du skal bruge en spændingsregulator som kan holde de 24 volt konstant. Det kan man købe færdig eller selv lodde sammen. Men før du kommer videre skal du vide hvor stor strøm den skal bruge (altså hvor mange ampere)

Annonce
Hvis din 230V ensretter virkelig er dét - altså 4 dioder - kan du sagtens bruge den til 24V.
Du skal selvfølgelig holde øje med at strømmen ikke bliver for stor!

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Og holde øje med at den kan holde de 24 Volt stabilt.

Kunne nu være helt rart at vide hvorfor en lille 240 v. el motor ikke duer ?

Tja, der er jo et argument i oplægget: "Jeg ligger inde med en...."

Mht stabiliteten af de 24VDC, så er det ikke så kritisk. To 12V akkuer giver 28V, fuldt opladet.
Jeg ville dog nok alligevel prøve at finde en "rigtig" transformator, frem for svejsetrafoen - den er trods alt ikke viklet til forsyningsbrug.
For at finde en 24V trafo, skal du vide hvor meget strøm din motor trækker.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis