Oliefyr.

Oliefyret stoppede i dag, og jeg opdagede at der render vand ud to steder.. 😣
Kan jeg lave det selv, og hvordan, eller skal der ringes efter hjĂŠlp ude fra?

Samtidig kĂžrer fyret en smule ustabilt, og det lugter lidt af olie..

Risom!!
13 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Risom.

Og velkommen her pÄ LDS.

Se du hellere at fÄ ringet efter en vvs mand !

Skrevet af Risom pÄ 26-12-2014 14:57
Oliefyret stoppede i dag, og jeg opdagede at der render vand ud to steder.. 😣
Kan jeg lave det selv, og hvordan, eller skal der ringes efter hjĂŠlp ude fra?

Samtidig kĂžrer fyret en smule ustabilt, og det lugter lidt af olie..

Tror nu ikke det er den automatudlufter, der lĂŠgger lidt, der er skyld i dit oliefyr stoppede.

Shuntventilen tror jeg ikke er utĂŠt. Men det kan du nemt kontrollere ved og binde en klud om den vandrette del af rĂžret mellem shuntventilen og udlufteren. Bliver din ventil tĂžr er det kun omkring udlufteren.

Umiddelbart vil jeg formode det er det hvide gevindtape der er brugt til at pakke reduktionsstykket mellem rĂžrene og udlufteren der er utĂŠt. Det kan du bedst selv se (fĂžle). Vil foretrĂŠkke den blev pakket med pakgarn og salve. Du bĂžr dog ikke forsĂžge, hvis du ikke har prĂžvet det fĂžr. Husk at gevindtape ikke tĂ„ler du drejer fittings en 1/2 grad baglĂŠns (lĂžsne) da du sĂ„ er nĂŠrmest sikker pĂ„ det bliver utĂŠt.

Ellers kan du nÄ og kÞbe en ny i morgen. De har dem normalt i byggemarkederne. Er det ikke lagervare kÞber du bare en magen til dem der sidder i enden af en radiator. SÄ skal du dog manuelt lukke luften af anlÊget men du vil aldrig opleve den vliver utÊt mere forudsat du husker og lukke den ordentelig. For den sags skyld kan du ogsÄ kÞbe en kuglehane hvis det passer dig bedre. Husk lige der ogsÄ skal vÊre vand pÄ anlÊget og propert udluftet for det fungere ordenteligt. Og har du trykexpangtion bÞr der vÊre mindst 1,5 bars tryk pÄ.

HĂ„ber du fĂ„r has pĂ„ oliefyret. Fortsat god bagjul.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"DiskutĂ©r ikke med en idiot. Vedkommende vil gĂžre alt for og trĂŠkke dig ned pĂ„ sit eget sĂžlle niveau, for derefter at slĂ„ dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej JĂžrgen og Leif....

Jeg takker for begge indlĂŠg,og svarer i omvendt rĂŠkkefĂžlge..

Leif.
Shunt ventilen lĂŠkker ikke ved rĂžrene, men ved front pladen der er skruet fast med de fire bolte.
Jeg prþvede at stramme dem, og det hjalp en kort overgang.. Men ikke mere.. 😯

(Jeg er helt blank pÄ det her, men)... Trykekspansion.. Det tror jeg ikke at jeg har.. Der er ikke nogen steder
der fortĂŠller mig noget om bar.

Ja.. đŸ˜„

JĂžrgen.. Nu er det din tur...

Jeg tror at jeg bliver tvunget ud i at fÞlge dit rÄd..
Det er vist for indviklet for mig, sĂ„ jeg mĂ„ ofre de penge jeg ikke har pĂ„ en VVS'er.. 😟

Tak for hjĂŠlpen....

Risom!!

NÄr du nu fÄr besÞg af en vvs sÄ kan du jo spÞrge ham om han vil forklare dig lidt om hvad der er hvad og hvorfor, og en expations beholder har alle med olie fyr, spÞrgsmÄlet er sÄ bare om det er en Äben eller lukket. Er det en Äben sÄ sidder den som regel oppe pÄ loftet over det hÞjeste sted pÄ dit forbrug i radiatorene, den sÞrger for at der er et vist tryk pÄ vandet. Er det en lukket sidder den som regel i fyr rummet ved fyret, og der skal sÄ vÊre et barometer der viser hvor meget tryk der er pÄ anlÊgget. Nu skriver du ogsÄ noget om at fyret ikke kÞre optimalt, det er meget vigtigt at det gÞr det med de olie priser vi har nu om dage, sÄ mÄske det trÊnger til en rensning og en ny dysse.

Dysse blev skiftet for ikke sÄ lang tid siden, og nÄr du skriver sÄdan, sÄ er jeg ikke lÊngere i tvivl.. Det er et Äbent system.


Risom!!
Annonce

Ja, det kan du sÄ nemmest se. Normalt nÄr den type shuntventiler lÊkker kommer det ud ved akslen.

Har du ikke mere styr pÄ det mekaniske er det nok bedst du tilkalder en VVS'er.

PĂžj pĂžj med det. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"DiskutĂ©r ikke med en idiot. Vedkommende vil gĂžre alt for og trĂŠkke dig ned pĂ„ sit eget sĂžlle niveau, for derefter at slĂ„ dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det mÄ vÊre enden pÄ det..

Tak for hjélpen.. 😊

Risom!!

Nu lyder/ser det ud som om det er et Êldre fyr og det stopper ikke nÄr der ikke er vand pÄ.
SÄ vidt jeg husker sidder der normalt ikke udluftere pÄ Äben anlÊg(kan tage fejl)
Kan du fylde vand pÄ dit anlÊg og har du?
Hvis fyret stopper med en fejl, er der som regl en lampe der lyser pÄ det. Er der ikke det er det som regl strÞm eller overkog.
Det er muligt at den er gÄet pÄ overkog hvis du ikke har fyldt vand pÄ eller at du har skruet termostaten hÞjt op(de kan godt vÊre uprÊsise)
Start med at tjekke at du har vand pÄ anlÊg og derefter overkog eller en sikring.
Ved du ikke hvordan du fylder vand pÄ, anbefaler jeg en oliefyrsmontÞr til at forklare dit anlÊg.

Det er muligt at der er en presostat pÄ dit anlÊg og sÄ skal du stadig fylde vand pÄ


it is better to burn out than to fade away
Jeg fyldt vand pÄ, og da fyret var stoppet, lyste den rÞde lampe.. (Det er knappen jeg starter fyret med).

Fyret har nu kĂžrt uden stop i 12 timer, men der er ikke varmt vand i hanerne. Radiatorerne er lidt varme..

Risom!!
Der er yderligere 3 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis