Tilstrækkeligt varmt vand til 300 liter karbad

Vi har anskaffet os et spabad på 300 liter. Det har et varmelegme på 2000watt tilsluttet 220volt, som derfor kun kan vedligeholde temperaturen på vandet. Vores varmtvandsbeholder er på 100 liter og max 50 grader (kan ikke bliver mere da det er fra luft til vand varmepumpe). Hvordan får vi fyldt karet med 300 liter vand, 37 grader varmt?

Ulla
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er et reelt problem. Det giver mig anledning til en lille historie.
Min svigerdatter var højgravid, det var bestemt at det skulle være hjemmefødsel, i et kar. De har nogenlunde samme varmesystem som dig. Så for at være sikker, når dagen kom, måtte han lave en generalprøve, nogle dage før. Så kunne de større børn få et sjovt bad i stuen.
Løsning: Alt det varme vand der var i beholder, samtidig med kogekande, + gryder på komfuret. Det gik lige den dag, og på selve dagen, men til SPA er de nok ikke en løsning.
Du må have en ekstra elvandvarmer der monteres før din vvb i varmepumpen og kun tændes den dag.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for forslaget, det var også min mands løsning. Håbede på at det fandtes anden og billigere løsning. Burde nok have investeret i et dyrere spabad som selv kunne varme vandet op.
Tillykke med dit barnebarn. Det må have været en hurtig fødsel, hvis vandet holdt temperaturen.

Ulla

Det var det også, hun smutter dem næsten som mandler. ( Det bliver 4 år siden d. 25 jan.)
Jeg har tænkt lidt mere over jeres projekt. Hvis i har cirkulation på det varme vand, (fordi der er langt til fjerneste tappested) kan den nok monteres efter jeres vvb. Så har i til stadighed de mange liter, men opvarmet på den billigere måde, end med direkte el. Men det er jo ikke en billig og nem løsning.

En anden mulighed er at bruge de elvarmelegemer der sikkert allerede er installeret i varmepumpen. Hvis det er muligt at få dem til at hæve temperaturen midlertidig til f.eks. 80 grader. Så vil du med tilsætning af koldt vand have ca. 300 liter 37 gr.vand.

En tredje mulighed er at tilkøbe ekstra udstyr til spa, så den selv kan varme vandet op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Men den bedste løsning er at anskaffe en 300 liters varmt vands beholder

NEJ Jørgen det er ikke nødvendigt, man kan blande 50 gr. varmt  med kold vand så det bliver de 37 gr. Derved får man ca 150 liter passende vand ud af 100 liter der er for varmt. Det vidste du godt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis