Installation af loftlampe

Hej. Jeg skal have installeret en loftlampe, men hvilke ledninger skal i hvor? Jeg bor i en bygning opført i 1959.

Lampeudtag i loftet, sort og rød ledning.
Samling i lampen.
Hej. Jeg skal have installeret en loftlampe, men... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Grunden til at de er samlet, er fordi den ene ledning føre videre til et andet lampe sted eller en stikkontakt, så hvis du ikke samler dem mangler du strøm et andet sted i hytten. Forhåbentligt har du taget strømmen på eltavlen medens du står og roder.

Okay. Så prøver jeg at samle dem i muffen. Og ja, selvfølgelig er der slukket for strømmen :-)
Så virker det. Tak for hjælpen
godt at det virker

håndværkeren, hvorfor skulle man bruge kronemuffer mere??

Skrevet af kuchenmeister på 27-12-2014 21:11
godt at det virker

håndværkeren, hvorfor skulle man bruge kronemuffer mere??

A-hva for noget vrøvl ?

Annonce
kuchenmeister: Jeg regner med at du mener "hvorfor bruger man IKKE kronemuffer mere" Det gør man næsten ikke mere, fordi samlingen er lettere og bedre i en enkelt samlemuffe eller dobbelt samlemuffe. Det er langt lettere at få ledninger til at sidde pænt og overskueligt oppe i lampestedet, når alle ender kommer fra den samme side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Enig med elmand.

De kan se sådan ud :

Eller dobbelt :

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja der skulle selvfølgelig have stået "ikke"
Og jeg er ikke enig.
Det er da noget mere forsvarligt at benytte en kronemuffe end at samle en "blød" ledning med en PVLl ledning i en samlemuffe medmindre at der er brugt terminalrør, men går jeg ikke ud fra der er i dette tilfælde.

Kommer der 3 - 4 af de stive og 1 blød PVT sammen med PVL, er en dobbelt samlemuffe bedre end krone muffer. I den ideelle verden, hvor der ikke skal "knokles med dem" og de kan få lov at sidde stille efter montering kan kronemuffer godt gå an,
Ved kronemuffer kan den afisolerede ende ikke være ret lang, og når man så skal have det hele drejet op på plads har PVT ledn. tendens til at gå løs
LK s udv. udtag er også monteret med dobb. samlemuffer.
Den bløde PVL bør man sno og lægge dobbelt, og så i øvrigt for sig selv i det ene hul. Skulle det være nødvendigt, vil jeg på den måde, uden at rødme, også bruge en enkelt samlemuffe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis