kondensen driver ned af vinduerne

Hejsa Alle og Glædelig jul

Vi er lige flyttet ind i vores nye hus, hvor håndværkere har været igang med at støbe gulve i badeværelse og gæstetoilet samt lægge nye klinker.

Dertil er flere værelser fuldsparlet og alt er nymalet.

Men vi døjer med kondens/dug på vinduerne, dog mest på de 2 vestvendte værelser. Der luftes ud flere gange om dagen, men er der andet vi kan gøre. Eller er det blot et spørgsmål om at det støbt gulv skal af med fugten og tørrehelt op?

Fortsat god jul. 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan ikke være anderledes, så godt med udluftning, indtil det hele er tørt.
Det er en kendt sag at varmeregning bliver lidt større, den første tid i et nyt hus, hvis man flytter ind om vinteren. Udluftning udluftning og varme, det er det der skal til. Er der nogle gode solskinsdage, må man have lidt mindre varme og så konstant lidt åbent for vinduer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I den første stykke tid skal der udluftes en del over gennemsnittet, da der er masser af byggefugt der skal ud, og jeg plejer at sige det så kort, at fjerne fugt er det samme som af lukke varme ud, så det er bedst at lufte ud i frostvejr, og så have en god varme på indendøre, mens man lufter ud!

Det tage ca, et år eller lidt mere inden alt er udtørret helt efter byggeriet.

Jeg er bestemt tilhænger af den daglige udluftning, men i den konkrete situation kunne man jo også overveje at supplere med at købe/leje en affugter.

Hej

Som jeg ser det er der 2 årsager til at der dannes kondens på vinduets inderside: Den relative fugtighed i rummet er for høj eller den termorude er for dårlig.

Hvis din termorude er for dårlig, så vil der dannes kondens på indersiden af ruden da der lokalt vil være koldt. Det er et problem som jeg selv har.

Nu hvor du støber beton, så kan jeg godt forestille mig at der vil være meget fugt i rummet. Hvis du vil undgå nogle af de grimme overflade revner i betonen, så skal du udtørre den ved 20 grader, men hvis du bor der så er du nødt til at lufte ud. Jeg ville dog vente med en affugter med mindre at betonen har fået lov til at tørre et par dage.

Luftfugtigheden aflæser man jo på sit hygrometer, som jo findes i ethvert hjem.

Luftfigtigheden bør ligge mellem 45 - 55% relativ fugt, men kan falde noget i frostvejr (især med brændeovn og ventilationsanlæg) og være høj om sommeren hvor der er varmt og fugtigt udenfor.

Takker for alle jeres svar, der er lidt at arbejde videre med.

Mvh.
Jimmy
Jeg slutter mig til de andre og anbefaler, at du lufter godt ud - langt mere, end hvad man normalt plejer :-) Held og lykke med det! 
Mon ikke det her efter 6 år er tørt 🙃
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis