Rum under trappe

Jeg har en kvartsvings kældertrappe, der er omgivet af gasbetonmure undtaget der hvor den munder ud i kælderen selvfølgelig. :wink:

I øjeblikket er der kun adgang til rummet under trappen gennem et lille mandehul, fra et tilstødende opbevaringsrum.

Jeg kunne tænke mig at fjerne det meste af muren under trappen på dennes bagside, - den bærer kun stueetagens dørtrin til kældertrappen, - for at udnytte rummet under trappen til et indbygget skab eller f.eks. en fryser.

Muligvis kommer man så på kant med reglerne om brandsikring?

I så fald kunne man vel sætte to lag gips på undersiden af trappen, eller?
Nogen der ved bedre?

HansW

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må maks være 2 sammenhængende etager, i enfamiliehuse, uden nogen form for brandsikring.

Mvh.

René

Citat fra "Brandmanden"

Der må maks være 2 sammenhængende etager, i enfamiliehuse, uden nogen form for brandsikring.


Tak for svaret!
Men hvad hvis der nu havde været mere end 2 etager?

HansW

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
I bygninger med 2 etager og kælder (ialt 3 etager) skal de bærende konstruktioner i kælderen udføres mindst som BD-bygningsdel 60. Trappen mellem kælder og stue etage skal adskilles fra kælder eller stueetage med konstruktion som mindst BD-bygningsdel 60 og dør mindst som BD-dør 30.

Mvh.

René

Aha!
Det vil sige, at kældertrappedøren (langt ord) i stueetagen er tilstrækkelig brandsikring, hvis den opfylder BD30, og muren omkring trappen er underordnet.
Så må der laves et hul!

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Nej det er ikke helt rigtigt forstået.

Døren der adskiller kælderen fra de 2 etager skal være mindst BD-dør 30, og væggene og gulvkonstruktionen (dækket mellem kælder og stueplan) skal være mindst BD-bygningsdel 60.

Sådan lige for at opfriske det for dem der ikke kan huske det. BD-bygningsdel 60 betyder at bygningsdelen er branddrøj i mindst 60 minutter, konstruktionen må gerne indeholde brandbare materialer. Det kan altså godt være en gipspladevæg monteret med træreglar som skellet.

Mvh.

René

Annonce
OK, men væggene er 22cm gasbeton, og etageadskillelsen er lecabetonelementer, så det skulle vel være iorden?
Eller skal der gipsplader på undersiden af trappen for en sikkerheds skyld?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tillad mig at tegne - det er nogen gange lettere på den facon (tegningen er "afskrift af småhusreglementet")

Mvh.

René

Mange tak!
Det forklarer jo mere end en masse (undertiden uvante) ord!
Det er godt når folk med sagkundskab gider at hjælpe her på siden!


Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis