Ændre korrespondance?

Hej. (Glædelig "baghjul" ) 

Har pt korrespondance ved min trappe, op til 1. sal, med 3 afbrydere. 1 afbryder ved foden af trappen, 1 krydsafbryder (som er ved at gå i stykker) ved døren inde i soveværelset og så sidder der en afbryder i en væg som jeg skal have væltet.

Kan det ikke lade sig gøre at fjerne krydsafbryderen og montere den "almindelige" afbryder i stedet for, indtil jeg skal have væltet det sidste og have renoveret resten af overetagen?

På forhånd tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er der ikke noget problem i. Du kommer bare til at have en samling, der hvor afbryderen fjernes, indtil kablingen laves helt om.
Det skulle helst være en erstatning for krydsafbryderen, da der går noget tid inden jeg skal have lavet resten

Så kommer det lidt an på hvordan det er monteret. Samling kan måske lægges oppe i lampested

Hvad farver er der på ledninger i alle afbrydere, og sidder der en stikk. under ved 1 af dem, som er forbundet til korrosp. eller kryds.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det hele er samlet i lampestedet ("i en fuglerede") over trappen. Afbryderen neden for trappen har 3 x blå, krydsafbryder 2 x gul + 2 x grøn, den sidste afbryder har 1 hvid og 2 blå.

Tanken er at den sidste kontakt skal sløjfes permanent og så skal det kun køre med 2 afbrydere

Den er lidt triggi. Og bedst at få elektriker til. Men jeg vil da prøve at forklare. Der kommer en tegning når jeg finder den. Jeg går ud fra at det er en gammel instrallation, hvor man brugte sort som Nul og hvid som fase, Jeg har glemt at få P klemmen markeret i den ene afbryder. Men den hvide går på P

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 25-12-2014 15:50

Den er lidt triggi. Og bedst at få elektriker til. Men jeg vil da prøve at forklare. Der kommer en tegning når jeg finder den.

Lyder super, skal jo alligevel have kabler rykket ud af rørene for at fjerne den ene kontakt, så kunne jo være jeg kunne "snyde" lidt og så genbruge gule/grønne til at forbinde med, så det "bare" er dobb korrespondance ;-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis