Gulvopbygning - gulvspån eller forskalning

God jul till alle :o)

Her i det nye år, skal jeg til at lægge nyt gulv i vores stue 35m2. huset er fra 39 med kælder under, etage adskildelsen består af et bjælkelag med c/c på ca. 103 cm. 

Planen er at tage det gamle fyrretræs gulv op, for at holde den samme gulvhøjde i hele huset. Men hvordan opnår jeg det bedste undergulv med gulvvarme til mit parket gulv, gulvspån eller forskalling med varme fordelings plader imellem. 

Mv Dennis. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal under alle omstændigheder bruge varmefordelingsplader.
Når du har 1 meter mellem dine bjælker, ville jeg ligge en ekstra ind mellem, så du når ned på 50 cm. Når du alligevel piller det gamle gulv op, er det ingen arbejde. Det har jeg selv gjort, og det afstivede gulvet meget.
Jeg genbrugte de gamle gulvbrædder til forskalling. Dvs. lagde dem med igen med 25 mm luft mellem hvert andet bræt.

Min opbygning kom til at se sådan ud:

Man kan lige fornemme de ekstra bjælker i bunden af billedet.

Jeg savede rundingerne ud til slangerne i enderne. Min vvs-mand frarådede at føre dem under, som det er vist i nogle vejledinger, da slangen kan komme til at ligge og knirke.

Vær opmærksom på, at du skal have god isolering, hvis gulvvarmen skal komme til at virke optimalt.
 

Ligemeget hvilken måde du gør set på, så husk kun og sømme dem i en ende, og have lidt luft mellem pladerne.

Som du kan se på jenshøjs billede.

Og rørene fra fordeler til rummet, skal isoleres.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for hurtig respons og glædelig bagjul.

Jenshøj - du bruger de gamle gulvbrædder som forskalling, var de rette nok til at lægge nyt gulv ovenpå. hvilken type gulv lage du efterfølgene.

Da jeg har lige over en meter imellem bjælkerne, vil jeg lægge en lægte imellem for understøttelse af gulvspånen, hvis jeg ikke bruger forskallings brædder til det hele. Men hvad er jeres erfaring, knirker og larmer gulvspånpladerne og varmefordelings pladerne efter de er lagt under et 14 mm parket gulv, jeg vil yderlige ligge et No noise underlag mellem plader og færdigt gulv.

Dennis


Jenshøj - du bruger de gamle gulvbrædder som forskalling, var de rette nok til at lægge nyt gulv ovenpå. hvilken type gulv lage du efterfølgene.


Ja, de var rette nok. Eller rettere, efter de blev klodset op og skruet for hver 50 cm, for at rette skævhederne i de gamle bjælker, som var godt skæve efter 100 år, blev der et helt plant undergulv ud af det. Brædderne på billedet ligger faktisk med bagsiden opad, fordi det havde været spartlet og sømmet masonit ovenpå, da der havde været vinyl. Spartlen sad utrolig fast, så det var lettest bare at vende gulvet om :-)

Der er noget lamelplank ovenpå.

Da jeg har lige over en meter imellem bjælkerne, vil jeg lægge en lægte imellem for understøttelse af gulvspånen, hvis jeg ikke bruger forskallings brædder til det hele.

En lægte giver ikke mege stivhed. Jeg ville bruge noget spærtræ eller lignende. Så vidt jeg husker brugte jeg 125mm.

Mht. knirkelyde, så husk at bruge den rigtige pex med indvendig iltspærre!


Super, mange tak.

@ Jenshøj du har slet ingen knirke/klapre lyde under gulvet ? det er nemlig min store skræk ved den opstilling.
Nej, ingen lyde. Hvor skulle de komme fra?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også