Ventilationsrør

Jeg har en kombimaskine og en båndsav og vil gerne have lavet sug til dem. hvilken diameter skal ventilationsrørerne have for optimalt sug? 100, 120 eller 160 mm.

Rørerne skal føres ca. 2 meter lodret op over udgangen fra kombimaskine, ca. 5 meter vandret og ca. 2 meter vandret ned til spånsug.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på hvor mange m3 luft din suger kan trække. Men hvis du bruger for stort et rør, får du så lav lufthastighed at det ikke længere har bæreevne overfor spåner. De vil så aflejres inde i rørene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det var jo noget, jo længere afstand, desto kraftigere må din spånsuger være (flere kubik- meter/timen) en' meget kendt udfordring.

Som overstående er det vigtigt med så små Ø som muligt for at få størst mulig hastighed på luftstrømmen.

Om du laver en cyklon som B.la. Mathias Wandel i Canada mf. har lavet ( Youtube video) får du måske lidt mere efffekt af din spånsuger? (har ikke selv testet) men angiveligt.

Ps. Om muligt hvis du kan "reducere"  ( måske' 60 gr. i stedet for 90 gr. ) dine bøninger og evt. studser skal/bør også vende "rigtigt" for at lave dem mere "strømlinede" det vl hjælpe lidt, men eksakt hvor meget kan jeg ikke sige dig. (den slags beregninger er almindeligvis ingeniøer de har grejet til at måle med)

Glædelig Jul.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du kan få spirorør ned til Ø 63mm.

@ LL1

Er spirorør glatte indv,?

Kender ikke den slags.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Næsten, og må være fint til hjemmebrug, ved man normalt bruger langsfalsede rør med spændebåndssamlinger.
Annonce

Du skal have en lufthastighed på 18 - 25 m/sec på selve sugestedet hvis det er en proff. kehle maskine. Ved Hobby lidt mindre. Overfører vi det til rør diametre fås

D rør i mm                  m3/timen

100                             500 - 800

125                             800  - 1200

160                             1200  - 1800

Men Hvad dimension du vælger afhænger af hvor meget tryk og mængden af luft som din suger kan tage. Desuden er det smartest at man kan åbne individuelt for hvert sugested..

Selve sugehovedets areal bør ikke overstige rørets areal. Skal den det kan man udfylde midt i, så der bliver kantsug i sugetragten.

Du kan søge på firma V.Å.gram i Haderslev. De laver cykloner og filtre til mindre anlæg også.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
M3 og hastighed kan ses her, men kommer jo så an på anlægtes ydeevne.

http://itsolution.lindab.com/lindabwebproductsdoc/pdf/documentation/ads/dk/technical/sr.pdf
På den side som LL1 har link til, kan du også se max. tryk før rørene kolapser. Det behøver du ikke at tænke på ved hobby rør (63 - 160 mm) Jeg har været med til at rør er kolapset, men det er 400 - 600 mm og med meget stor suger foran.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sådan ser det ud. Jeg kan desværre ikke se nogen specifikationer på sugeevne eller lignende. Måske er der nogen, der kan udtale sig udfra billederne. Sug med motor er ca en halv meter høj. Udgangsrøret er 160 mm.
I øvrigt tak for råd om diameter, vinkler på rør mm.
 
Det ser jo godt ud. Når der er 160mm på suger, kunne du jo have 160 mm vandret, og f.eks. 125 mm ned. Og ligeledes 125 mm Flex til sidst. Den kraftige plast Flex, den har ikke så stor modstand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis