Hårdt at skrue karmskruer i betonmur

Jeg skal i gang med at skifte en bunke kældervinduer, og inden da ville jeg teste ved at bore et hul i muren og skrue en karmskrue ind. Det er NKT karm-ankerskruer 7,5x132 mm, og jeg har boret et 6mm hul i betonmuren, som angivet på pakken

Men det er MEGET hårdt at skrue skruerne i, med min store akku-skruemaskine kom skruen kun ca halvvejs ind før jeg måtte give op. Så prøvede jeg med en stor 850W maskine, som fik den lidt længere ind, men så knækkede skruehovedet af.

Der er altså voldsomt meget modstand i skruerne når jeg sætter dem i væggen, det kan ikke passe at man risikere at smadre skrue, bit eller maskinen... 

Hvad er den smarteste løsning? Tænker at finde et 6,5mm bor og se om det går bedre, men er det en fin løsning?

Eller findes der specielle skruer til hård beton? Jeg kan ikke se noget på NKT Fasteners  website?

På forhånd tak

Jeg skal i gang med at skifte en bunke... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok det var jeg ikke klar over, den er for øvrigt også formidabel til franske skruer..
Til esben: Når boret hedder 150/210 så betyder at det kan bore 150 mm men er 210 mm i alt. Et bor skulle være nok. De holder utroligt godt.
Kan du få skruer byttet til kortere er det en god ide, når det er beton. Det er det sidste stykke der er svær at trække ind.
Du skal bore ind igennem karmen og direkte ind i beton. Men 150 mm er jo også større end 132 mm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres svar.

Vil det sige at et 150mm bor, har en "tynd ende" som er 150mm, dvs, uden SDS fatningen?

ER det virkelig nødvendigt med en slag-skruemaskine? Kan jeg sætte min alm bore/skruemaskine på slag og få samme resultat?

Det bliver sgu hurtigt et dyrt projekt, med de vinduer, i forhold til at få en tømrer ud...

Prøv med den 6,5 mm bor det gør meget. Det hjælper ikke at sætte skruemaskine på slag. En slagboremaskine slår i drejeretning, medens slag på en almindelig skruemaskine er i fremad retning. Den 850 w maskie kan sikkert trække dem ind. Jeg har også engang listet lidt olie på skruen, når den er komme igennem træet.
Ja det vil sige en tynd ende på 150 mm.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er nu min erfaring at det er nemmere at bruge slag, end hvis maskine sat til uden slag. (med min Makita aku boremaskine med slag.)

Slagboremaskiner og borehamre, slår i axialretning, (borehamre virker kun med SDS værktøj)

Slagskruetrækker og slagnøgler slår i omdrejningsretning.
Annonce
Jeg har fået fat i et 6,5mm bor og nu er det lykkedes at montere et vindue
det lyder overkill at skrue et vindue så godt fast. skal det holde til et jordskælv! :-)

god jul
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Og så på en højhellig 1. juledag.  Nå tillykke med det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af christiannielsen på 25-12-2014 21:29
det lyder overkill at skrue et vindue så godt fast. skal det holde til et jordskælv! :-)

 

Jeg har bare fulgt guiden her, og smidt 4 skruer i vinduet... 

 

Det er helt normalt at bruge 6,5 mm bor til hårdt beton.. I bløde sten går vi nogle gange den anden vej ned i 5,5 mm bor.

Som der allerede er sagt så er 132 karmskruer alt for lange.. 92 eller 112 mm er fint til alm. vinduer.

I hård beton kan det hjælpe at puste hullet rent, med pumpe eller kompresser...
Et lille trick er at bruge en olie spray med langt rør, den puster støvet ud og smører også lidt samtidig :-)

og som tidligere sagt her, så er en slagnøgle genial til karmskruer.. men det er ikke nødvendigt at investere i for et enkel vindues projekt.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis