lave rundt spisebord

Hej.

Nogle der kan hjælpe mig? Jeg vil så gerne lave mig et rundt sofabord 

ala det her: http://www.tendensshop.dk/viacph-ply-sofabord-rundt.html

Men hvordan bære jeg mig ad med at lave bordpladen, hvilket materiale er bedst? Og hvordan får jeg sat benene skråt i og hvordan skal benene sidde fast?  

 

Har søgt og søgt på nettet, men kan intet finde. Håber der er nogle genier derude der kan hjælpe? 


hjorth
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo virkelig mest an på hvad du har til rådighed af værktøj. Stiksav ? båndsav ?Overfræser ? drejebænk ?

Og om den skal linonium beklædes som den du henviser til.

Her et youtube klip. Her er der ikke mangel på værktøj ! !

http://www.youtube.com/watch?v=kfzE6OnEaLg


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mon ikke benene skal limes op under bordpladen med f.eks 12 mm dybler.

Benene skal så saves over i en vinkel der passer: ca 4 grader for så vil de gå ca. 5 cm udad ved en højde på 70 cm.

Der skal så bores 12 mm huller ned i benene, vinkelret på den flade der er savet (de 4 grader)

Der bores ligeledes 12 mm huller vinkelret op i bordpladen, måske 7 cm inden fra kanten (der bores først igennem en afstands klods, der sidder på 12 mm bor, så der ikke bores igennem bordpladen)

Så skulle det være muligt at lime sammen, med f.eks PU lim. (træet skal fugtes let hvor der limes)

Her nederst på siden er der links til andre tråde på dette dejlige forum, med lignende opgaver. Dem kan du jo surfe rundt i og finde de bedste råd der passer til dig.

For eksempel denne, hvis konklusion siger at min metode ikke kan holde

http://www.lav-det-selv.dk/forum/af...ef=similar

 

 

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af dippedutte på 23-12-2014 20:10

Har kun stiksav. 

Den skal såmænd bare laves i træ, intet andet og gerne i et hel stykke, og ikke i flere stykker.. Men mit problem er også mest benene?

Hvis du kun har en stiksav, men der skal både bruges høvl og slibe vækøj samt bores huller til dybler o.s.v.

 

Hvis det bare skal se noget lunde ud, bordet skal skæres i en krydsfiners plade der er mindst 20 mm. tyk

 

 

Benene som på bordet ser ud til at være af eg, skal jo ogå høvles i facon så det ikke bare er en tilfædig rundstok du bruger. Og det er atså ikke bare et weekend projekt at få et pænt rundt bord !

 

 

 

 

 

Som andre også skriver er xfiner det eneste der kan holde som plade, da den ellers vil slå sig når du ikke har en sarg under.

Benene skal skæres i en vinkel der passer til den vinkel du vil have dem til, i forhold til lodret, jeg vil også skyde på 2-5 grader udfra det billede du viser. De skal isættes med dyvler, som også skal bores i de samme grader som benene, og der skal gerne 2 stk i hvert ben, for at kunne holde.  

Benene kan ned fordel også laves som en slags xfiner så du får åreretningen i hver sin retning, men det kræver at du har maskiner og en masse træ, for du kommer til at smide/skære mere væk end du ender med at bruge. 

Ja, det er ikke nemt at være møbelsnedker 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Måske du hellere skulle finde dig en brugt kabeltromle, det er jo så moderne

Hej og god arbejdslyst.

Hvis du køber dise ben:  http://www.beslagskassen.dk/shop/sofabordsben_%C3%83%CB%9C42x450_mm_m_skr%C3%83%C2%A5_monteringsplade__mat_sort-p-1466.html?osCsid=qp6d3osb6eq4fqkbrokdlefjn4

Så er du allerede langt. Bauhaus har mange forskellige limtræsplader feks en i birk kunne være fin. Så er det bare at save rundt med stiksaven. Men det bliver nu pænest hvis man kan fase det af på en eller anden måde. Du må kunne låne en høvl et sted. Eller køb en, det er ikke nogen  stor investering.

http://www.bauhaus.dk/bygge-elementero/plader/bordplader/dlh-birk-arbejdsplade-26x800x2020mm.html   Så kan du lave to borde for 1600kr.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hør Kovas, man låner da ikke sit skærende værktøj ud.

Køb en god Stanley høvl og du har den for resten af livet

Skrevet af Håndværkeren på 25-12-2014 10:57

Hør Kovas, man låner da ikke sit skærende værktøj ud.

Køb en god Stanley høvl og du har den for resten af livet

Hej.

Du har nok ret Håndværkeren.

Kom til at tænke på at man nemt kunne lave nogle fine ben hvis man har adgang til en svejser. Så lave et beslag som benet sættes i. sav to stykket af pladen så de spidser til og lime det sammen og høvle det pænt. Det var sådan jeg ville gøre, men jeg har også egen svejser.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Nu vil Hjort helst have det i træ, og det kan også sagtens lade sig gøre, men forudsætnigen er altså at man har lidt mere end en stiksav.

Men jeg tror han har tabt interessen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis