Forklaring af varme i værksted

Hej,

 

Jeg overtog for nogle år siden et dødsbo. Der er et udemærket værksted, hvor tidligere ejer har fået installeret varme, via et gasfyr der kører på flaskegas. Der er to dele i systemet - en kaloriferer og gulvvarme.

Jeg kan dog ikke helt gennemskue hvordan det skal justeres ind... jeg har vedhæftet en god portion billeder, der forhåbentlig viser sammenhængen.

Gulvvarme delen, som jeg har svært ved at gennemsku

 

 


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når der indgår en termostat, med fjernføler , en cirkulationspumpe og en kontraventil, ligner det en blandesløjfe. Mon ikke det er til gulvvarmen.
Termostaten føler så på temperatur i blandesløjfen (gulvvarmen) og lukker mere varmt vand ind efter behov.
Calorifere får sikkert direkte fremløb fra fyret.

Jeg blev lige kortvarig forvirret af den varmeveksler der ligger i bunden. Men den er ikke tilsluttet,så det var vist bare for at narre fjenden


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 22-12-2014 22:02

Når der indgår en termostat, med fjernføler , en cirkulationspumpe og en kontraventil, ligner det en blandesløjfe. Mon ikke det er til gulvvarmen.
Termostaten føler så på temperatur i blandesløjfen (gulvvarmen) og lukker mere varmt vand ind efter behov.
Calorifere får sikkert direkte fremløb fra fyret.

Jeg blev lige kortvarig forvirret af den varmeveksler der ligger i bunden. Men den er ikke tilsluttet,så det var vist bare for at narre fjenden

Jeg har googlet blandesløjfe, og synes at min blandesløjfe afviger lidt.

Jeg har prøvet at tegne op hvordan det er forbundet - I må bære over med min manglende viden omkring symboler, og min dårlige håndskrift

Giver det mening?

 

Jeg kan mærke, og aflæse på termometeret, at fremløbet til gulvvarmen ikke er mere end 4-5 grader.

 

Den store kasse med rød/blå markeringen, ved jeg ikke lige helt hvad skal gøre godt for. På pumpesiden af termostaten er der ingen varme, mens der på den anden side er lunt. Hvordan virker termostaten? Fuld lukket ved <1 og fuld åben ved >5?

 

 

 


 

Det er jo en perfekt tegnet gulvvarme blandesløjfe. Havde du tegnet gulvvarme slange på var det lettere at overskue, for dig at overskue.

Gulvvarme pumpe -> kuglehane -> kontraventil .> gulvvarme fremløb. -> gulvvarme -> pumpe.

RAVK lukker varmt vand ind når der er behov.

Det får sin fremløb fra Calorifere, ( igennem elvandvarmer) så hvis blæser kører i calorifere vil vandet til gulvvarmen være koldere. Tjek cirkulations pumpe under fyret, sluk evt. for blæser i calorifere, hvis du ønsker mere varme i gulvvarme.

Jeg tror at formålet med calorifere foran gulvvarme må være at få så kold vand som mulig tilbage til gasfyr.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har prøvet at være lidt kreativ igen:

Kan vi blive enige om at det burde gå nogenlunde således?

Jeg kan ikke helt se formålet med kontraventilen. Skal den blande koldt vand/returløbet i fremløbet? Isåfald vil mængden af vand fra returløbet der bliver blandet i fremløbet, vel være bestemt af termostaten?

Begge pumper er ældre Grundfos pumper med 3 trin som på billedet. Synes ikke jeg kan se en indikering af hvilket trin man vælger - hvad bør de stå til?

Ventilen ved termostaten havde forøvrigt sat sig, men den er løsnet nu. Da jeg sad og skrev forrige indlæg omkring varme på den ene siden af ventilen, mens der var koldt på den anden side, kom jeg til at tænke på at jeg non burde tjekke det.


 

På den sorte dæksel står 3 tal lige udfor den grå knap.
Kontraventilen skal forhindre at hoved cirkulations pumpen trykker det varme vand den vej.
Din tegning er ikke helt rigtig gulvvarmen er koldere og er sådan set en selvstændig kreds (lyserød måske) Som jeg prøvede at illustrere med pilene i mit forrige indlæg.
fra den nederste pumpe, - igennem kontraven til "fremløb gulvvarme" til retur gulv og til nederste pumpe.
Kun når der mangler varme lukker termostat op og der kommer lidt nyt vand ind i denne kreds.

I snuden af pumper sidder der en stor blank skrue, når den er taget af kan du tjekke om de kører rundt, og hvor hurtigt de kører Der kommer lidt vand ud men ikke mere end du sgtens kan nå at føle på akselen, ind i hullet med en skruetrækker.

God jul og God fornøjelse


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Nu har jeg leget lidt med et billedbehandlings pogram, man lærer hele tiden noget.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for den fine illustration - det står nu soleklart for mig, hvordan systemet virker!
Jeg fandt også endelig tallet der angiver hvilket trin pumpen kører på - så må jeg prøve at lege lidt med det, og se om det kan bringes til at køre på fornuftig vis.

God bagjul og godt nytår - og mange tak for hjælpen :-)

 

Det er godt at det lykkedes at. Det er nogen gange svært at få noget banket ind i hovedet, når man er overbevist om en anden virkemåde.

Jeg havde flere gange tidligere lavet tekst og streger på mit fotoredigeringsprogram. Det var fidusen med at få din tegning ind i fotoprogrammet der drillede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det med at få billedet ind i et redigeringsprogram, havde til gengæld været en snild dag for mig ;-)
Det er fint der stadig er plads til at lære nye ting, ellers bliver livet for trist!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis