Genvexanlæg, hvilke taghætter til B5 tagplader?

Hvilke taghætter vil I anbefale som de bedste til mit Genvex GE Energy 1 anlæg?

Jeg kan forstå de skal have mindt 200cm2 åbning.
Det har de eksisterende 4-kantede metaltaghætter på taget, men de er fra huset blev bygget i 1965, så jeg forestiller mig de vil støje for meget. Taget er gl. B5 eternit.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil de ikke. Du vil ikke kunne høre dem overhovedet- 200 cm2 svarer til Ø 160 mm rør.

Husk der skal være mindst 3 m imellem indsug og udblæsning

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/191563 Her er en tråd hvor man diskuterer blandt andet støj i afkast. Men jeg mener ikke det kan blive noget problem overhovedet, det er et lille anlæg, det er udenfor, og ingen kan komme tæt på afkast . Og skal det være, er det det nemmeste sted at skifte, Den næste størrelse hedder 15 x 15 cm altså 225 cm2 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dit link virker ikke.
Jeg fik lige målt efter på alle taghætterne, og der er faktisk 2 som er på 20x30cm, så de er jo så rigeligt store nok.

Tak for hjælpen.
Jeg har helt alm std hætter fra cembrit til mit anlæg, og oplever hverken støj eller andre problemer. Forstår ikke helt dem der ikke mener det dur, det kommer jo helt an på luftmængden og med de mængder jeg køre med har der ikke været problemer endnu.
Annonce
Problemet med støj fra indtag og afkast er reelt nok. Det er der nogen der bøvler med.

Men det gælder især for dem der prøver at koble et ø200 rør på en 200cm2 taghætte
eller et ø160 rør på 100cm2 osv. (det er aldrig en dårlig ide at gå en dimension op hvis man er i tvivl)

Der er også mange der bruger en rist i gavl eller udhæng. Her bør man altid gå mindst 1 dimension op. F.eks Ø200 til Ø250.
Da rillerne i risten reducerer arealet af røret.
Den øgede modstand kan støje. Og aggregatet skal arbejde mere for at trække/skubbe luft igennem.

Til sidst er der dem der sparer lyddæmpere på indtag og afkast væk. Her kan det støje uanset hvilken model man bruger.

Men det kommer selvfølgelig an på hvor følsom man er overfor støj, og hvor meget baggrundstøj der i forvejen er i området.
Samt (som Bai7200 siger) hvilken luftmængde man kører med.


Preps:

Hvor på huset/taget sidder de eksisterende taggennemføringer ? Nord,syd,øst,vest. og hvor tæt sidder de på hinanden ?

Vi er begge ret følsomme overfor støj, så selvom det er et lille hus (110m2) fører jeg alt i Ø160/Ø125mm, der kommer også lyddæmpere på både indtag og afkast.

Det bliver Ø160 rør som går op til de 2 taghætter.

Taghætterne er placeret ca. midt på husets nordlige tagside, men de bliver flyttet til den vestlige ende af den nordlige tagside, da det er der anlægget skal stå.
Indtag længst mod vest, med 3 meters mellemrum til udblæsningen.

Hvordan er det nu med den højdemæssige placering på taget i fht. tagryggen.
Er det bedst at toppen af taghætten er placeret lavere end rygningen pga. turbulens, og er det bedst at indtag og udblæsning placeres i forskellige højder?

 

Der har lige sneget sig en lille fejl ind mht. størrelsen på de eksisterende taghætter, de er 150x200mm = 300cm2

Efter diverse søgninger på nettet ser det ikke ud til der findes overgange fra Ø160 til 150x200mm, der skal vist lidt kreativitet til. 

Vil det være en dårlig idé og placere udblæsningen i den vest-vendte gavl (så tæt under tagudhænget som muligt) med en Ø200 rist, jeg tænker specielt på om en kraftigt vestenvind (og regn) som rammer lige ind på gavlen vil kunne skabe problemer?

Indsugningen bliver placeret på den nordvendte tagflade ca. 7m derfra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis