Maling af loft med filt

Hej, ja vi har nok gjort lidt i nælderne her

Har opsat filt og det ser fint ud. Men for at spare hvor spares kan, så har jeg brugt ugrundet filt og ingen vævfylder, så nu har jeg smurt 36L tendens 1 loftmaling til 699kr pr 9L fra BIlka. Op under loftet og det er stadig lige stribet og fuld af helligdage på de 25m2!

Er der nogen der har en ide om jeg maler forkert? Det er hvid farve glans 3,  skal jeg stoppe, og smøre vævfylder på nu? Eller bare fortsætte?

Jeg har iøvrigt opsat filt også på væggene og de ser super fine ud.

Jeg har et problem 2 også, jeg har malet to gulve på børneværelserne, de er begge malet sort men noget vandbaseret maling fra jem og fix, malingen er meget blød og fik en ridse af ingenting i dag, er det en ide at lakere dem? Eller slibe dem let ned og give dem en terpentin baseret maling istedet?

På forhånd mange tak for hjælpen

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved da sådan set ikke om det er usmart at bruge ugrundet filt. Det er trods alt (for mig) lettere at arbejde med end grundet, så særligt til loft synes jeg det i forhold til opsætningsarbejdet var en god ide at bruge ugrundet.

Men efterfølgende er det nok lidt dyrt, at bruge dækmaling til grunde med. Som jeg ser det har du to valgmuligheder. Enten kører du videre med den maling du har begyndt med og må nok se frem til at skulle give minimum tre lag før filten har suget og overfladen bliver ensartet. Eller også skal du stoppe nu og give hele loftet grunder - også det du har malet. Jeg vil gætte på min. to lag grunder for at sikre ensartet underlag over det hele før du giver dækmalingen.

Mht. gulvet burde du bruge en reel gulvmaling. Før en slibning og genbehandling ville jeg prøve at redde/forstærke det nuværende gulv med en god vandbaseret gulvlak, men det skal jo så være så snart som muligt, så det ikke blier for medtaget først. Lakforsøger et trods alt en beskreden investering i forhold til den tid og udgift der er forbundet med en afslibning og genbehandling.

Tak for hurtigt svar
Gulvet er helt nymalet køber en lak i morgen.
Ang loftet så har det jo nok fået 7-8 gange nu, og det dækker stadig ikke, det er vel ikke fordi jeg maler med en forkert teknik? Jeg mener når det hvide maling er tørret så burde det vel have en ensartet farve uanset om jeg har malet lidt ujævnt ikke?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det lyder mærkeligt, at det med så mange lag ikke er ensartet. Jeg formoder, der er gipsplader over filten?

Blev gipsen grundet (microdispenser) før du satte filten på? For glemte du det er det nok grunden til, at loftet forsætter med at være uens. Med så lavt et glanstal du bruger er malingen meget åben, og vil derfor nok være svær at få ens overflade på, hvis underlagt kan blive ved at suge. Et trick, der måske kan redde dagen er at give loftet et lag med et noget højere glanstal (mellem 10-20) og så prøve med det lave glastal igen. 

Nu har du ikke skrevet meget om din metode, men jeg formoder du ruller. Hvis du ruller hele bredden ad en gang, så prøv at reducere til maks halvdelen, så du kører en bane ad gangen, der ikke er breddere end du kan sikre du hele tiden maler og har sammenhæng i våd maling.

 

Jeg takker igen
Der er pudset loft over filten, jeg maler på langs med lysindfaldet i stuen, cirka en 75cm i bredden af gangen, jeg forsøger hele tiden at køre vådt i vådt,og ja jeg ruller med en halvlanghåret rulle, en jeg iøvrigt har købt i sadolin på forspørgsel.

Jeg må indrømme jeg er lidt rådvild efterhånden, jeg syntes ikke jeg har set en decideret loftmaling med så højt et glanstal, kan jeg prøve at give det et lag med en vægmaling glans 20 i samme mærke?

Nej loftmaling har ikke så højt glanstal. Det var også alene for at skabe en mere ensartet og ikke sugende bund. Så helt korrkt at du skal anvende en vægmaling af en type. Efter det høje glanstal skal du naturligvis have et lavt glanstal ovenpå.

 

Metoden du beskriver virker fin.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok jeg siger tak, den får en gang med vægmalingen i morgen.
Forøvrigt hvis du er her endnu, hvad vil du anbefale at lægge lakken på med? rulle eller en bred pensel 100mm måske?

Begge dele kan bruges til gulvlak.

Gulvmanden vil formodentlig anbefale en kortluvet bred rulle. 

 

 

PS Da du er ny her, så husk at tilbagemelding på projekterne når de er gennemført altid er velset.

Jeg siger tusind tak for den hurtige hjælp
Husker en tilbagemelding! Jeg er også igang med et lidt længevarende projekt her, så er nok ikke kun en tilbagemelding der kommer.

God dag
Hej ingemanden.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om, hvordan dit arbejde gik med loftet?

Jeg har aldrig hørt om en maling der ikke kunne fylde filt ud, efter 3 behandlinger. Det må være en meget dårlig maling.
Jeg bruger aldrig andet end Ugrundet filt på lofter. Maler én gang med filtfylder og 1-2 gange med loftmaling. Oftest er filten fyldt helt ud, efter første gang loftmaling, så det er kun finish 2. gang.
Men igen, vi malere bruger nok en lidt bedre maling :-)

Dbh
Michael Haahr
Malermester

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også