Direkte fjernvarme

Hej LDS,er jeg har et par spørgsmål håber

1- hvilken radiator type bruger man til direkte fjernvarme pk1 pk2 pk3 ?

2- hvis fremløbs temperature stiger ikke over 85 gr. kan man bruge pex rør og max temp for pex rør er 95gr?

på forhånd tak


mener du jeg er ikke klog nok, så hjælp mig til at blive klog
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den typebetegnelse siger jo kun om det er en 1 - 2  eller 3 lags radiator. Man bruger både pk1 pk2 og pk 3 til fjernvarme. Det kommer an på beregning af varmebehov i det enkelte rum, og plads til radiator, holdt op imod hvad radiatorer kan afgive af varme.

Har man et lille rum, men med en bred vindue, som godt må dækkes under neden med radiator, så en pk1. Men er der kun smal plads, så pk3.

Hvis man laver nyt fjernvarme installation, bruger man altid PEX slanger. Direkte fra en eller flere fordelere og ud til den enkelte radiator. Der er PEX rør der er specielt beregnet til varme.

Men det er VVS manden alt sammen expert i.

Det er ligesom den "lille" fisk på billedet. Havde den været mindre kunne man holde den med 1 hånd, eller havde man haft flere kræfter ligeledes

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man kan bruge alle typer, pk1 står bare for der er en pladejerns radiator i 1 lag med konvektor (noget bukket jern på bagsiden, der giver en større overflade).

Ja man kan sagtens bruge PEX, med iltspærre. Men hvis man bruger det, er det pænest med koblingsdåser i væggen, men der
skal man være meget omhyggelig med placering. Et alternativ er alupex der bukkes ud af væggen,som fx kobberrør.

Vil du have det til og komme op fra gulvet er det en god ide med foringsrør.
Tak skal i begge to have

mener du jeg er ikke klog nok, så hjælp mig til at blive klog
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis