Geoteknisk undersøgelse -tilbygning

Jeg skal til og igang med en tilbygning til vores hus til foråret og i den forbindelse skal jeg vel i grunden også have lavet en geoteknisk undersøgelse.

Er der nogen der har erfaring med hvad sådan en skal koste i hovedstads området ?

Det er sikkert små penge i forhold til projektets pris ( som er selvbygger ) men når nu huset har stået i 40 år på et fundament i 90 cm dybde uden revner - hvorfor er det så at jeg skal lave undersøgelsen ?

VH Torben
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis et hus har ligget der i 40 år uden problemer, hvorfor skulle der så pludselig opstå problemer ved at bygge et nyt. Reelt kan du jo bygge på den gamle grundmur.

Det er en tilbygning til det gamle hus som jeg skal lave men jeg tænkte umiddelbart ellers det samme - at hvis det gamle har ligget fint i så lang tid så har jeg svært ved at rive 1000-kr sedler op af lommen til den undersøgelse.

Kunne selvfølgelig sige at var det gammel mosegrund, var der grund til bekymringer.

Jeg vil ikke kloge mig på om det er rigtigt at der skal sådan en undersøgelse til, men jeg ved at der er mange der gerne vil sælge dig noget fuldstændig ubrugeligt.

Annonce
Du skal tage kontakt til ham der laver statikken og hører ham, hvad der skal til. Det er ham der skal stå på mål for det.
Du kan også spørge dit forsikringsselskab, som jo skal forsikre huset med tilbygning.

Hvis tilbygningen er lang kan der være anderledes forhold i enden end ved det oprindelige hus, ligesom der kan være jordbundsforhold der øger risikoen for meget lokale afvigelser. F.eks høj grundvandstand eller lerbanker under mulden.
Har du evt den oprindelige prøve? For så vil den være nyttig at kunne fremvise.

Og til dit egentlige spørgsmål, hvad koster det?
Jeg gav 10.000 kr for at få lavet tre huller til nybyggeri i 2012 på Sydfyn.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Typisk når du laver statikken forudsætter du nogle styrker for jorden som skal være til stede for at der opnås tilstrrækkeligt bæreevne. At huset har stået i 40 år er selvfølgelig et godt argument i sig selv, men som statikker kan du ikke basere dine beregner på sådanne observationer. Typisk vil der i det projekt du får fra rådgiver være en funderingsplan hvorpå der står hvilke styrkeegenskaber der er regnet med og at det skal verificeres af en geotekniker at disse forhold er tilstede og evt. hvilke tiltag der skal tages ift. eksisterende fundamenter!

Typisk inddeler man byggerier i geotekniske kategorier -1,2 eller 3 afhængigt af kompleksiteten.

Kategori 1 er relativt små og simple konstruktioner - som eksempelvis et plans huse! I denne kategori er der ikke særlige krav til forundersøgelser. Problemet er at man skal overholde en række krav hvis denne kategori anvendes - hvor der pudsigt nok kræves lokalt kendskab til jorden som typisk skal verificeres af en geotekniker. Det lader sig være en pejling af grundvandsforhold samt en verificering af jordens alder idet det skal sikres at der funderes på jord der er af senglacial aflejring eller ælder!Derudover er der en begrænsning på hvor meget fundamentet må belastet samt type af fundering og ydermere må det nye fundamnet ikke indebære risiko for beskadigelse af nabobygninger (hovedhus) samt kloak-  og forsyningsledninger samt nærliggende offentlige trafikarealer!

Man placere derfor typisk et sådant byggeri som du beskriver i kat. 2 og tilpasser kravene til forundersøgelser ved at bede om verifikation af jordens egenskaber lokalt, som beskrevet indledningsvis.

I praksis betyder det, at der kan udgraves til fundament, og inden støbning tilkalder man en geoteknisk kyndig person som tager nogle prøver og lave nogle forsøg, som bekræfter de forhold der er regnet med. Operationen koster vel et par tusind kroner!


 Certificeret Statiker

Ok, det var fine svar jeg takker mange gange.
Hvis det "kun" handler om et par tusind kroner så er det ikke galt.

Jeg tænkte på hvor lang tid det tager at lave analysen ?
Hvis den først laves efter fundaments renden er gravet.
Det var lidt kedeligt at have sådan en rende "åben" hvis der kommer meget regn lige i de dage.

De kan laves stort set med det samme...Hvis det er lerjord måles det direkte i jorden


 Certificeret Statiker

Er det ikke noget med at man stikker en slags spade ( af en bestemt bredde) ned i bunden af renden og drejer spaden rundt. Ved måling af hvor meget det det kræver at dreje den, får man et udtryk for jordens styrke.

Og er det ikke noget som ofte gøres af støbeentreponør ( ved godt at dette er selvbyg)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis