Micro joints Fiber Laser.

Kent A
Kent A
673 7950

Jeg tænker der må være andre end mig der arbejder med Laser skære.

Jeg har fået ny maskine på jobbet.

Jeg har kørt den en uges tid og jeg har kørt med Clean cut hvor beskyttels gassen er nitrogen. det går faktisk fint og jeg køre med Micro joints 1/10 mm og emner bliver i pladen. men efter det ikke er nødvendig til alle vores emner med clean cut er jeg ved at arbejde i at køre plader med ilt. pt køre jeg med 2/10 mm joints, men emner sider ikke fast.

Hvad er normal størrelse på micro joints i følgene plade tykkelser.

Altså fin spo plade og domex.

1mm - 1.5mm - 2.0mm - 2,5mm - 3mm - 4mm - 5mm

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skærer med Nitrogen laver du et skarpere snit, og derved kan du lave små micro joints. 0.1-0.2mm

Men når du skære med Oxygen, så skal du helt op i 0.5-0.7mm micro joints for at de bliver siddende...

Og det er faktisk uanset hvad tykkelse du kører i, når du skærer med Ilt.

 

Kent A
Kent A Trådstarter
673 7950
Hej.
Tak for svaret.

Det er også det jeg er kom frem til at 0,6mm joints passer rigtig godt med ilt.
Med nitrogen køre jeg bare med 0,1mm joints.

Du kører typisk også med et væsentlig højere gastryk når du skærer med Nitrogen, derved får du hurtigere partikler blæst væk fra snittet, og materialet er næsten konstant kølet ned, i forhold til ilt, hvor materialet faktisk bliver temmelig varmt.

Har arbejdet med CNC laserskærere i 7 år, så jeg har selv været hele lærekurven igennem.

 

Annonce
Kent A
Kent A Trådstarter
673 7950
Det med højre gas tryk tror jeg lige på.

Er det normal at den ligger trykket er 1.600mpa med nitrogen og 0,060mpa med ilt.

Jo emner med clean cut er helt kolde når de kommer ud af maskinen og dem skåret i med ilt skal man lige begynde i den rigtige ende af pladen med at pille fra hinanden.

Jeg er vandt til at bruge en cnc standser med nogle af 60 værktøjer. så det er noget helt andet med laser.
Det lyder ikke helt forkert... Nu har jeg aldrig arbejdet med MPa, men derimod bar i tryk, så jeg skulle lige finde ud af hvad det passede til, men ja, 16bar er ikke helt ved siden af.
Jeg har når jeg har skåret 12mm rustfri, eller 10mm ALU tit skåret med op imod 22bars tryk.

Men ja, ved almindelig jern, så skærer du ikke meget mere end 0.5bar, dog ved 0-2mm omkring 4 bars tryk...

 

Kent A
Kent A Trådstarter
673 7950
Jeg skar nogle emner i 1.5mm jern plade. da kørte den med 0,06mpa som vil blive 0,6bar. Det så helt fint ud i snittet. men jeg ved ikke om der er forskel på en diode/fiber og en alm laser.
Annonce
Der kan være stor forskel på maskinerne... En Fiberlaser skærer på en helt anden måde end en Co2 laser den gør...

 

Kent A
Kent A Trådstarter
673 7950
Okay, ja jeg ved ikke meget om det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Hulsav? Hvis man skal bruge indercirklen som "låg"
    Værktøj og maskiner (7 svar)
  2. Bogreol
    Lav-Hus (5 svar)
  3. fingersamling af bordplader
    Lav-Hus (11 svar)
  4. To takt suzuki offroad ts 185
    Lav-Motorcykel (2 svar)
  5. Ønsker måske at bygge mini CNC
    CNC (12 svar)
  6. CNC overfræser
    CNC (953 svar)
  7. Stansning i AISI 316 kontra AISI 216
    Værktøj og maskiner (4 svar)
  8. Fingersamlinger i 21 mm. birkekrydsfinér
    Lav-Hobby (8 svar)
  9. Spørgsmål til de erfarne
    CNC (10 svar)
  10. Tig svejser
    Værktøj og maskiner (14 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her