Indbygningsspot i nedsænket loft i badeværelse

Hej LDS,

Jeg har tænkt mig at lave et nedsænket loft i mit lille bitte badeværelse i en lejlighed fra 1897 inde i byen. Selv efter nedsænkningen er det stadig over 2,25m fra gulvet, så det skulle gerne være zone 3.

Jeg har fundet nogle billige halogenspots i Silvan, https://eshop.silvan.dk/vare/triton-3-kit-halogen-indbygningsspot-4 som jeg vil smide op.

Jeg ved godt at faste installation som det her er elektriker arbejde, så jeg HAR snakket med den lokale elektriker, og han kommer forbi og giver en klarmelding på det før det hele skrues fast.

Jeg skal bare have jeres hjælp til hvordan jeg laver det smartest. Rummet er ca. 1,5 x 1,5 meter, og jeg havde tænkt mig at lave et nedsænket loft med 5cm mellemrum hele vejen rundt, så der eventuelt kunne lægges noget LED skinne op som indirekte belysning.

 

Nu bliver jeg så i tvivl om hvordan jeg bedst udfører den her nedsænkning. Jeg havde egentlig tænkt mig bare at smække nogle lægter op med nogle vinkelbeslag så man kan ned i den påkrævede 15cms nedsænkning af spotsne, og så skrue en malet MDF plade på, med hul til spots. Herefter skulle det ikke være noget problem for min venlige elektriker lige at trække ledningen ned gennem hullerne, klippe dem over og wupti, så er det både lovligt og billigt.

 

Er det en gangbar måde at lave det på, eller skal der tages hensyn til noget brandreglement eller andet?

 

Mvh

Picarro

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved at nogle spots skal have en bagkasse på hvis de monteres i isolering, men er det også tilfældet her hvor de bare smides op i "fri luft"?
Hvis du sætter spots i en løs plade der hænger 15 cm under det andet loft, skal der ikke bruges nogen bagdåse. De er for at holde afstand til brændbart, og for at tætne dampspærre. Du kommer jo ikke i nærheden af de ting når det er på en løs plade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Perfekt Ev Elmand, det var lige det svar jeg ledte efter. Så vil jeg give mig i kast med projektet.
Du er stadig nødt til at læse monteringsvejledningen for det pågældende spot, og se hvad afstandskravene til brandbart materiale er! Du kan ikke bare antage, at fordi der er 15 cm, er det ok.
Annonce

Det er naturligvis rigtig at du skal følge monteringsvejledning. Men jeg mener ikke at have set den type spots, med krav til større afstand bagud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uha, ro på Jenshøj, selvfølgelig tjekker jeg monteringsvejledningen, og i den står der sørme også at der skla være 15 cm. Så jeg har sgu læst på lektien. Mit egentlig spørgsmål var jo bare om det var okay med 15 cm ren luft, eller om de 15 cm var regnet ud fra en speciel dåse.
Ved 15 cm "ren luft" har du større ventilation, end ved en lukket dåse. Så det lyder meget fint. Sætter du LED i dine spots, varmer de endnu mindre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også