Spots glimter

Hej,

Håber at I kan hjælpe mig lidt på vej:

I min stue har jeg 8 stk 12V spots siddende som er begyndt på det seneste at drille mig. De kommer med mellemrum med nogle lys glimt - altså ikke hvor de daler i styrke men tværtimod meget kort lyser op i et glimt. Spotsene er forbundet til en jernkerne trafo og en dæmper (jeg mener at det er denne dæmper http://www.wattoo.dk/lysdaemper-400w-f-daase-esl-led-5467502641 ).

Det mærkelige er, at det kun er disse spots der er bøvl med. Ingen andre lyskilder giver samme glimt. Jeg har lagt mærke til at det kan hænge lidt sammen med at der bliver forbrug andre steder i huset (fx lys i andre rum, gasfyr der starter op osv), men jeg synes bare ikke det er en 100% hver gang. Derudover er det mærkeligt, at næsten alt lys kører på den samme tre faset gruppe - men disse 8 spots og spots i badeværelset kører på samme fase. Men der er ikke samme problem med spotsene i badeværelset (badeværelses spotsene har samme jernkerne trafo men anden type dæmper).

Jeg har haft en elektriker ude og har gennemgået installationen efter jeg selv har sikret mig at alt var spændt osv. Det eneste han fandt var, at nullen i gruppen sad løst. Den blev spændt og tjekkede faserne i gruppen. Men det løste ikke problemet. Og han har meldt pas på det nu.......

Det eneste jeg kan konstatere er, at glimtene ikke kommer, når lyset er skruet op på max lysstyrke. Så måske det har noget med dæmperen at gøre?

Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre? Eller foreslå elektrikeren at fejlsøge på?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af steelman på 18-12-2014 08:08
Hej,

Håber at I kan hjælpe mig lidt på vej:
I min stue har jeg 8 stk 12V spots siddende som er begyndt på det seneste at drille mig. De kommer med mellemrum med nogle lys glimt - altså ikke hvor de daler i styrke men tværtimod meget kort lyser op i et glimt. Spotsene er forbundet til en jernkerne trafo og en dæmper (jeg mener at det er denne dæmper http://www.wattoo.dk/lysdaemper-400w-f-daase-esl-led-5467502641 ).
 Det eneste han fandt var, at nullen i gruppen sad løst. Den blev spændt og tjekkede faserne i gruppen. Men det løste ikke problemet. Og han har meldt pas på det nu.......
Det eneste jeg kan konstatere er, at glimtene ikke kommer, når lyset er skruet op på max lysstyrke. Så måske det har noget med dæmperen at gøre?
Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre? Eller foreslå elektrikeren at fejlsøge på?

Når du skriver, at elektrikeren fandt en løs forbindelse på nullen, ville jeg i første omgang rette mit blik mod lysdæmperen. Du kan prøve at forbinde dine spots uden om dæmperen i første omgang. Forsvinder fejlen er det  næsten 100% sikkert dæmperen.

 


fase
Det er alm 35w halogen Spots.

Ja tænker også på om det er dæmperen. Jeg skal så bare lige gennemskue hvordan jeg kobler dæmperen fra, for der er korrespondance på......
Skrevet af steelman på 18-12-2014 11:14
Det er alm 35w halogen Spots.

Ja tænker også på om det er dæmperen. Jeg skal så bare lige gennemskue hvordan jeg kobler dæmperen fra, for der er korrespondance på......

Såvidt jeg kan se, er dæmperen trykknapbetjent. Så et kiprelæ i stedet for dæmperen, skulle kunne gøre det. Om det så kan betale sig at købe et kiprelæ til at prøve om dæmperen er defekt, for så at at købe en ny dæmper, er en anden sag. Køb en ny dæmper og monter den. Der er jo ikke så mange muligheder for fejl. Trafoen virker eller ej. Spændingen må være tilstede, når fejlen kun forekommer i stuen. Så er der dæmperen tilbage?

 

 

 

 


fase
Hmm.... Ja det er den nemlig. Har lige talt med elektrikeren og han var inde på det samme med at dæmperen skal skiftes. Men kan den virkelig være "slidt" efter kun at have siddet i ca 2 år?
Skrevet af steelman på 18-12-2014 14:10
Hmm.... Ja det er den nemlig. Har lige talt med elektrikeren og han var inde på det samme med at dæmperen skal skiftes. Men kan den virkelig være "slidt" efter kun at have siddet i ca 2 år?

Slidt kan man vel ikke sige, men måske har den ikke kunnet lide den løse nul, eller den ville have vist svaghedstegn alligevel. Det er sommetide svært, at sige hvorfor elektronik giver op af den simple grund, at det er svært at skille ad, og se hvor fejlen er, på en non destruktiv måde. Så ny dæmper anbefales.

 

 

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis