Er dette en ekspansionsbeholder fra et gammelt oliefyr?

Jeg købte et hus for to år siden, huset er opvarmet med fjernvarme, men der har på et tidspunkt været et oliefyr i kælderen. Der er en ekspansionsbeholder på loftet, jeg tænker at den må være fra oliefyrets tid, skulle det være noget galt i at fjerne sådan en?

Jeg har vedhæftet to billeder, det ene fra loftet, som viser ekspansionsbeholderen og de to rør der går fra denne og ned i kælderen.

Billede nummer to er fra kælderen, her kommer de to rør ned fra loftet, rør nummer 1, det tykke er savet over lige under loftet, så dette har ingen forbindelse til noget. Rør nummer 2 er koblet til returløbet fra mine radiatorer.

Min plan er at skrue rør nummer 2 af ved t-stykket i kælderen og sætte en prop i t-stykket, herefter fjerne de to rør der går op til loftet samt ekspensionsbeholderen, lyder det helt forkert?

Der er sidder en ekspensionsbeholder i fjernvarmeinstallationen i kælderen som sidder i forbindelse med radiatorene. 

 

Mvh Kim

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det er en "såkalt" åben expangtionsbeholder.

Hvis der ingen vand er i beholderen, vil det rør du kalder 2 heller have forbindelse til dit varmeanlæg, hvilket betyder du også kan fjerne det helt. Hvis beholderen er sluttet til sammen med en lukket expangtionsbeholder er den også proppet til i bøjningen for oven, tjek lige det inden.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har lige været på loftet for at tjekke, der sidder ikke en prop i bøjningen på toppen af beholderen. Beholderen virker også meget "let", så jeg vil umiddelbart vurdere at der ikke er noget vand i denne. Jeg vil kigge nærmere på at fjerne den i løbet af juleferien :-)

Det rør du kalder nummer 1, altså det der er savet af, har altid været sådan. Det ender i tanken på loftet, men ført op lige under toppen. Når man fyldte vand på, eller vandet udvidede sig, løb det ud af det rør. Hvis det gik helt galt, og fyret kom til at koge kom der damp ud, og det kunne også komme ud af det bøjede rør på toppen af beholder.
De rør det er koblet på, kan ikke have forbindelse, hvis du har direkte fjernvarme. Du skrev expansion i kælder. Hvis den står på 2 bar f.eks. har det heller ikke forbindelse For 2 bar vil kunne trykke vandet 20 m op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 18-12-2014 00:19

De rør det er koblet på, kan ikke have forbindelse, hvis du har direkte fjernvarme. Du skrev expansion i kælder. Hvis den står på 2 bar f.eks. har det heller ikke forbindelse For 2 bar vil kunne trykke vandet 20 m op.

Præcis det jeg også tænker, systemet i kælderen er kun sat til 1.5bar, så det bør ikke kunne trykke vandet helt derop

 

 

Skrevet af Mindstorm på 17-12-2014 23:42
Har lige været på loftet for at tjekke, der sidder ikke en prop i bøjningen på toppen af beholderen. Beholderen virker også meget "let", så jeg vil umiddelbart vurdere at der ikke er noget vand i denne. Jeg vil kigge nærmere på at fjerne den i løbet af juleferien :-)

Ja, så er der frit slaV.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Nu ved jeg ikke hvor højt dit hus er. Men vandtrykket er ca. 10 m vandsøjle pr. bar. Så det burde kunne sætte vandet 15 meter op.Er det ikke så højt er der noget der ikke stemmer. Du skal være sikker på at der er tryk ekspansion på dit anlæg nu. Prøv lige at tage et bilede af den så der ikke er misforståelser.

 Men er det så højt, bliver du i i alle tilfælde våd, når du skærer over i kælder.
Hvis ikke du er sikker, ville jeg lukke vand af anlægget. Save rør over 8-10 cm fra bøjning der vender opad, skrue stumpen ud, og have en prop med pakgarn til at sætte i.

Eller er røret  allerede afbrudt i stueetagen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Normalt ville det tykke rør være fra fremløbet på fyret, og det tynde frostsikring, så mangler der bare et overløb.

Men hvis der er 1,5 bar og den ikke sidder på 4. sal, burde der komme vand ud.

Det er et stort hus hvis det skulle være 15 meter fra kælder til loft.  Hvis det var tilfældet var varmeanlæget garenteret også helt anderledes dimitioneret.  Tom exp-beh. betyder at du bare kan kutte rørene. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jep Leif, men har set mange "interessante" ting folk har fået lave
Skrevet af LL1 på 18-12-2014 20:19
Jep Leif, men har set mange "interessante" ting folk har fået lave

Ja, det har jeg også. Men er også klar over folk vil klage over manglende varme i den 4+ etagers bygning i er ved at opfinde.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis