4,7k potentiometer udskiftes med 10k... hvad så?

jeg har lavet en pedal til det tigsvejseværk jeg bruger over på arbejde, og den er jeg blevet så glad for at bruge at jeg overvejer at tilpasse den til det svejseværk jeg har hjemme. spørgsmålet er nu bare, hvad vil der ske, hvis jeg kobler et potentiometer på 10k på mit værk, når det normalt kun bruger en 4,7k

I min logik, vil det betyde at jeg kun vil skulle dreje halvt rundt for at opnå den nødvendige modstan, men er  det nogen fare ved det? kan svejseværket ta skade af den forhøjede modstand?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af cawc på 17-12-2014 19:20

jeg har lavet en pedal til det tigsvejseværk jeg bruger over på arbejde, og den er jeg blevet så glad for at bruge at jeg overvejer at tilpasse den til det svejseværk jeg har hjemme. spørgsmålet er nu bare, hvad vil der ske, hvis jeg kobler et potentiometer på 10k på mit værk, når det normalt kun bruger en 4,7k

I min logik, vil det betyde at jeg kun vil skulle dreje halvt rundt for at opnå den nødvendige modstan, men er  det nogen fare ved det? kan svejseværket ta skade af den forhøjede modstand?

Logiken passer ikke helt, fordi elektroniken i dit svejseværk er tilpasset et potentiometer på 4,7k Ohm.

 

 

 


fase

Det er naturligvis korrekt som Fabrin skriver. Men svejseværk kan ikke tage skade af dette forsøg, men om det virker er en anden sag. Alene det faktum at du ikke skal dreje så meget, er jo i sig selv dårlig. Det er så vanskeligere at finde præcis indstilling.

Nu koster potentiometre jo "næsten ingenting"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvordan, kommer nu an på om der er to eller tre ledninger ført ud til potmeteret. Er der "kun" to ledninger ført ud, kobler du bare en 10 kOhm modstand der kan holde til strømmen/2, over ledningerne og så har du flux en variabel modstand på 5 kOhm der er meget nær lig et 4k7 potmeter.

Er der tre ledninger eller specielle krav til liniartet, vil det kræve et diagram og data på potmeteret for at forsøge og efterligne.

Du kunne måske købe et nyt potmerer der passer og sætte i stedet ???  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg lavede også en fod pedal til min tigger, sådan en skal man da have lidt sjov ud af

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
hvad for et pot-meter brugte du?
jeg havde en bord regulering til min, så den blev doner til pedalen.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis