Sømpistol til trykluft

Sømpistol til trykluft fåes både til 21, 30 og 34 grader.... hvad er forskellen?
(Skal skifte forskalling på mit sommerhus)


Lars BB
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er mere afgørende hvilke søm du skal bruge.

Sagt på en anden måde. skal du bruge nogen søm på 90 mm i længden, findes der "kun" en pistol, det er 34 grader. Der findes selvfølge et hav af producenter af disse pistoler.
Jeg mener 21 grader er beklædningspistolen.
30 grader mener jeg er dykkerpistol til skråtstillede dykkere eller stifter.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej Lars BB.

Og velkommen her på LDS.

Det Robert skriver har intet med hvordan sømmet dykkeren eller klammerne bliver skudt i, det er dig der afgør det.

Men det er væsentligt at du har en kompressor der kan levere det tryk der skal til i en længere periode, der er ikke meget ved en kompressor der kan klare at skyde tre søm i og du så skal vente 5 minutter til den kan klare tre søm mere.

Der er du nok igen igen kommet på glatis Jørgen. Det er den vinkel søm magasinet har på pistolen, og ikke noget med hvad vinkel søm  bliver skudt i med. Hvis man har en 34 gr, pistol skal man købe søm i 34 gr. forpakning. Ellers kommer sømmet ikke ordentlig ind under dornen nede når der skal skydes. Hvis du følger dette link kommer kan du se en 34 gr. Tjep

http://www.tjep.dk/productOverview/1

Og her paslodde 0 - 34 gr.

http://www.paslode.dk/Produkter-158...pID=GROUP2

Jeg var så genial at købe 2 sømpistoler ved et konkurs salg. De har ikke samme grad, på magasin , som de søm der er hos vores byggemarked.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Over hovedet ikke, jeg ved godt at graden af magasinet et vigtig i forhold til hvilken type søm man bruger, men det har stadig intet med at gøre hvordan du skyder sømmet i ! Så tag nu ikke munden for fuld unge mand

Hvis det både er pistol og søm du er ude efter, så gælder det i høj grad også om at finde ud af dit behov. Skal den kunne skyde fuldhovedsøm til beklædning f.eks? Ringede søm? Hvilke størrelser? Enkelte pistoler tager flere slags. De er få, og ikke helt billige. Omvendt er det måske bedre at købe formålsbestemt. Således kan køb udskydes, og man kan overveje om det er bedst med køb eller leje til et kommende projekt. Hvis pistolen højst sandsynligt bare kommer til at ligge og samle støv, så er der jo ingen idé i at købe den.

Fuldt arsenal til det meste i træ må starte med en stiftpistol (de HELT tynde), en ordentlig dykkerpistol (1,6-1,8) og en 4"pistol... Så kan man klare det meste tømrerarbejde og bygningssnedkeri. Beklædning er efterhånden ved kun at kunne - næsten ihvertfald - udføres med rustfri søm, så der kommer nok en 3" tromlepistol ind i billedet der. Herudover er der jo selvfølgelig alt liret med klammepistoler, højtryks, gipsskrue (ja de findes også!), beton/stål osv. Vil man have det fede grej, og én af hver, så ender man rigtig hutigt som en fattig mand. Personligt er jeg mest til Senco. Gennemprøvet grej, og knap så klodset som Paslode. Der er et hav af mærker, og der findes noget for enhver smag og pengepung. Har godt nok lange øjne efter den der 28 bars højtryksskruekompressor, som kan køre ALLE pistoler... Men der skal noget af et projekt til at retfærdiggøre indkøbet af den.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
En ting man bør overveje er service på pistolen. Jeg ved godt Paslode giver livstidsgaranti, men det betyder altså ikke at de ikke skal serviceres, og der skal de så indsendes og man må undvære dem så længe. Tjep... Dem får man nærmest kastet gratis i nakken, så længe man gider købe en stak søm. Paslodes lillebror. De er (har været ihvertfald - har ikke haft en i hånden et stykke tid) træls for at sige det på godt jysk. Føringen af sømmene er ikke særlig nøjagtig, hvilket bevirker at der tit opstår funk-fejl, såsom bukkede søm. Som om det ikke er irriterende for sig selv, så skal man bruge værktøj for at frigøre næsestykket, hvilket er utroligt tidskrævende for noget så simpelt, som at fjerne et fastlåst søm. Senco. Dem kan man købe forskellige service-kits til, og selv bytte delene, når det bliver nødvendigt. Herudover er der snaplås på næsestykket, så man nemt kan fjerne evt. bukkede søm. Det sker sjældnere her, da føringen er mere præcis, i og med sømmene bliver ladt i en fuldt lukket skinne - også i toppen. (lades bagfra)

Jeg ved godt det lyder som en reklame, men jeg har arbejdet med alle 3, og jeg er virkelig glad for mine Sencoer (dykker + 4") ...det gør det heller ikke ringere at min kære fars 40 år gamle pistoler også stadig kører, uden nogensinde at have fået skiftet andet end pakninger og slagstift, og de har været med i mange huse.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Det kan tilføjes at jeg har en kompressor til 10 bar og at jeg primært skal bruge sømpistolen til udskifning af hele facaden på mit sommerhus.
Jeg er bevidst om at gradetallet på pistolen skal være det samme som de rustfrie søm, men min tvivl er: Er gradantallet bare et særkende fra mærke til mærke eller er et bestemt gradeantal bedre ar at arbejde med end andet??


Lars BB
ja der er nok ikke andet for end at finde ud af hvilke søm du skal bruge, og så vælge pistol ud fra det. Det burde forhandleren kunne rådgive om. Men jo - jeg mener ikke Senco og Paslode/Tjep passer sat. 10 bar burde være nok, selvom der kan komme tankkapacitet ind i billedet.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Til rustfri fuldhovedsøm er duofast også meget populære, men det er tromlepistoler. De kan godt være tunge, hvis det er lange søm

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Men jeg sider og tænker på om man ikke kan leje sådan en pistol, da det er noget  af en investering hvis den kun skal bruges til at sømme brædder fast på et sommer hus og så tilbringe resten af sit liv i en eller anden kasse.

Med en ordentlig lægte hammer lære du hurtigt kun at bruge et par enkelte slag for at banke et søm helt i.

Om din kompresor kan leverer 10 atm. har mindre betydning, spørgsmålet er mere hvor længe den kan levere et højt tryk.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis