skærebræt versus grillplanke

Hej sådanne skærebrædder
https://www.bilka.dk/bolig/koekkenredskaber/scanwood-smoerebraet-i-enkelt-design-3-stk-/p/100019990?point=6&event=39%2cevent28%26amp%3btext%3dsk%C3%A6rebr%C3%A6t&pp=
kan de bruges som grillplanke til plankebøf. er der nogen her der ved det. tænker om limen er ok og om de kan klare varmen lige så godt som f.eks disse http://www.davidsenshop.dk/pi/WOOD_GRILLING_PLANK_SINGLE_HICKORY_S_14912_2783.aspx

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Smørebrætterne er jo lavet af bøg, som er ok til formålet. Men de er næppe ret tykke, så spørgsmålet er hvor meget de holder til før de revner eller brænder igennem. Men til prisen er det vel bare at komme i gang med et forsøg.

Lim, tjah, det forbedrer jo ikke smagsoplevelsen hvis brætterne er limede og ikke i et stykke. Men limen er jo tænkt anvendt til fødevarer, så helt hysterisk er der vel ingen grund til at blive.

Grillplanker kan jeg se er i bl.a. Ceder- Elle- og Ahorn træ. Det skal netop give smag fra disse træsorter. Om bøgetræ kan noget tilsvarende er tvivlsomt. Men plasebo effekten er jo tilstede ( hvis man tror på det, kan det virke)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg har set grillplanker i eg og bøg. der vil eg klart at afgive mere smag. men ellers er ideen vel også at man kan lave plankebøf med kartoffelmos uden det bliver brændt nede fra da træet leder varmen dårligt

Lige med eg har jeg erfaring i anden retning. Jeg har været i Scotland og set hvordan de laver whisky tønder. Det er kun ganske enkelte egetræs sorter i verden der egner sig til at lave tønder til Whisky.
Jeg har for mange år siden selv prøvet at destillere, og forsøgt med danske egespåner i en flaske der skulle blive til Whisky, Det smagte af H........ til

Men der nok noget om snakken med bøg. Man kan bruge bøgespåner i rygeovne


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis