Gulvvarme, Vaskemaskine, Tørretumbler, belysning, stik på én 13A = OK?

Kære alle el-kyndige..

Jeg har fået totalrenoveret min ny lejlighed af professionelle, og lavet nyt badeværelse med ny el fra bunden af.

Jeg undrer mig over at man kun har brugt én 13 A til hele badeværelset som inkluderer elektrisk gulvvarme (ca 1½ m2), vaskemaskine tørretumbler, LED Spots samt 4 stikkontakter. I el-skabet er der i samme "gruppe" 2 andre 13 A som ikke bliver brugt til noget.

Kan jeg klage eller er det lavet by-the-book?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På billedet nedenfor kan man se det jeg kalder "gruppen" det er den længst til højre der står "MAX 13" ved.

Hvis billedet ikke vises kan man også klikke på link; http://i59.tinypic.com/2ltput4.jpg

Skrevet af jambazz på 16-12-2014 10:07

Kære alle el-kyndige..

Jeg har fået totalrenoveret min ny lejlighed af professionelle, og lavet nyt badeværelse med ny el fra bunden af.

Jeg undrer mig over at man kun har brugt én 13 A til hele badeværelset som inkluderer elektrisk gulvvarme (ca 1½ m2), vaskemaskine tørretumbler, LED Spots samt 4 stikkontakter. I el-skabet er der i samme "gruppe" 2 andre 13 A som ikke bliver brugt til noget.

Kan jeg klage eller er det lavet by-the-book?

Hvis det er lavet som du beskriver, skal elektrikeren lave installationen om. Så efter du har betalt regningen, klager du over det arbejde, der er lavet med henvisning til, at du ikke kan bruge din vaskemaskine og tørretumbler samt din hårtørrer på samme tid. Hvis det er, som du beskriver det, at der er to ledige grupper, ville jeg have fordelt det så vaskemaskine og tørretumbler var på en gruppe og resten på en anden gruppe.

Jeg kan ikke se dit billede, der er blot et kryds.

fase
Ud fra billedet er det er en 3 faset gruppe, dvs. 3x13A, så det er alt rigeligt til et badeværelse.
Skrevet af MogensR på 16-12-2014 12:11
Ud fra billedet er det er en 3 faset gruppe, dvs. 3x13A, så det er alt rigeligt til et badeværelse.

Trådstarteren beskriver det som om de to af sikringerne i gruppen ikke bliver brugt til noget, og dermed er kun en 13 A sikring til rådighed. Måske kan det be- eller afkræftes ?

fase
Ja, det kan jeg godt se. Men hvorfor montere en 3 faset gruppe, hvor to ikke bruges ?
Annonce
Skrevet af MogensR på 16-12-2014 12:11

Det er kun 1 af de 3 som bliver brugt...

Skrevet af MogensR på 16-12-2014 12:58
Ja, det kan jeg godt se. Men hvorfor montere en 3 faset gruppe, hvor to ikke bruges ?

Det var monteret fra start af, dvs. førjeg flyttede ind. Så el-skabet er ikke nyt, men de har lagt nye ledninger ud til badeværelset (og resten af lejligheden)

Så må det være en ommer.

Varmelegmet er ofte på 2000w hver i både tørretumbler og vaskemaskine + forbrug til tromlens motor.
Ca. 100w pr. kvm. gulvarme.

Det i sig selv vil give et problem.
Har du prøvet at tage de 2 sikringer op af skuffen, der ikke bruges. Og se om alt stadig fungerer. Det er ikke nok at slukke, det afbryder alle 3 sikringer. Hvis det virkelig kun kører på 1 sikring, så har elektriker tænkt på noget andet imedens.
Vaskemaskine på en af sikringer - Tumbler på en anden, - resten på den sidste. Den resterende del af el tavlen tyder ellers på en detaljeret og ok opdeling.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ellers så af med låget på tavlen, så kan det være vi bedre kan se

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis