Maskinsnedker se her.

PinkHenrik
PinkHenrik
4477 6300

Hej Jan (og andre).

Jeg har prøvet at tegne en skabelon (dog ikke målbar) til at løse det problem med at fæse en forhøjet kant på et rundt bord. 

Jeg forrestiller mig at fræse midten af bordet ud først, og derefter skære kanten (rundingen) ud og fræse den færdig inden skabelonen igen kommer på og de 2 nedadvente "styr" skrues fast på den. Så kan fræseren sættes til en fast possion og fræse indersiden af kanten. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
14 svar
 Følg tråden
PinkHenrik
PinkHenrik Trådstarter
4477 6300

Har prøvet at forbedre tegningen så den bedre kan forståååås 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Dejligt at jeg har CNC til rådighed.. - så behøvs' man ikke en masse andet.. ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg kan godt se den for mig Henrik, men desværre så går den ikke.  I enderne skal der være styre ruller der når mindst en kvart omkring bordet i hver side, ellers skal der bare et lille forkert skub til for at du er ude i kanten. Men var den flade stang som fræseren ligger an på kortere og du havde en styre tap i centrum af bordet, kunne du lave det.

Tak for ideerne.

Jer alle.

Så først nu din PB. har været optaget af alm. gøremål, som indkøb og mad osv, har også lidt potteplanter som også ¨tar' lidt tid, så er lidt sent "ude"

Ja det ser sgi' ikke dumt ud, godt at "få" set det fra en anden vinkel super (det er min tums up eller klap på skulderen)

Jeg ku' måske også sætte en dyvle (eks. en' 10 mm i C i bagsiden og lade pladen dreje omkring denne. (tap) (der skal jeg alligevel ha' anbragt nogle stykker)

Og fæstne overfræseren i en given position (f.eks. nær C) og flytte udad gradvist som jeg kommer frem med udfræsningen.

Slæden om du vil hvor overfræsenen "går" kan laves i et stift materiale så den er 100% stabil, så det er ingen problem, kan "se" det for mig allerede, det ku' måske blive til nogle stykker, når jeg har fået jiggen lavet & testet, bordet er fint til en kaffe/vin øl eller vand efter eget ønske, og har tit savnet en sådan lille bord, på en "søjle" drejet/seks/otte/kantet der er mange muligheder, det er bare at gribe dem, og så er det om at få noget tungt i foden, men det er heller ingen problem heller.

Det skal absolut afprøves, den "vinkel havde jeg ikke liiige set" så tak for den, er ret så sikker på at det skal "testes" på en lidt mindre Rondel først.

Min 1. tanke var det du her illustrere ganske fint " at jeg brugte samme opstilling, og fastjorde rundellen på båndhjulet med F.eks. 3 bolte (som senere kunne proppes af igen, har grejet til at lave disse huller/propper således de passer ganske godt)

Har jo Frekv. Omf. på båndsaven, så den ku' så køre ganske langsomt som jeg ønsker det, eneste, men ikke uvæsentligt (ulempen) ved min ide at fræseren skulle ligge vandret i højde med hjul C om du forstår. " Alene med at få  O fræseren klodset op i højde med C er en udfordring"

Men din ide' er helt klart 100% bedre kan jeg godt se Henrik.

Så jeg takker for den goe' ide'

Nogen gange kan man ikke se' skoven for bare træer, eller det som er mest logisk.

@ GardenGirl.

Også tak for dit indspark.

Ja Cnc ville være oplagt til formålet, men jeg har desværre ikke en' sådan. (penge og plads nok mest det første)

L D S er ganske unik fristes til at sige/skrive u-undværlig.

 


Med venlig hilsen
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Havde ca. samme opstilling da jeg i sin tid lavede mine båndhjul til båndsaven, her brugte jeg en' Ø 20 mm. aksel stump i C og som foring et 22 mm. kobberrør som passede ganske nøje til akselen, derved havde jeg basis for at dreje/pudse med min stødskive, en stor 2½ hk kraftmotor med en skive på enden af akselen, jeg vinkelede pladen jeg havde kobberørs' bøsningen i og sleb/pudsede hjulene fra begge sider (vendt 180 gr.) på den måde fik jeg en lille forhojning på hjulene.

Jeg ku' bare ikke desvære få hjulene til at "køre/løbe" helt lige uden at exe en lille smule.

Så derfor fik eg fremstillet 2 rondeller i pon (plast materiale) Ø 430 & 30 mm. tykke, på en' maskinfabrik i Thisted, så der' fik hjælp til den del, & ja det kostede så nogle håndører.

Havde ellers prøvet mange gange men det oversteg min formåen, så saven er ikke 100% selv gjort, med dette i mente.

Nå et lille sidespring som belyste hvordan jeg gjorde dengang.


Med venlig hilsen
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

En noget primitiv rids over min jig til mit Ø 400 mm. mahonig bord.

I forhold til PinkHenriks fine tegning, men mon ikke det illustrere hvad jeg mener alligevel?

Laver et stykke limtræ (for at gøre det stabilt/stærkt) på F.eks. 600 mm x 160 x 30 mm. til overfræseren at "køre på"  (kan efterfølgende bruges utallige gange) til lign. formål.

Lægger en stump plade/træ under limtræsbjælken, således bordpladen lige går fri (spændes/skrues)

Spændes på arbejdsbordet med enten tvinger & eller skruer/bolte.

Bruger en dyvle: 10 mm til bordpladen at dreje over, og lader pladen "rage ud over mit arbejdsbord, så jeg kan dreje pladen med håndkraft, spænder min overfræser (of.) på limtræs-bjælken og flytter & spænder denne fast (of) gradvist ind mod C. eller modsat, på den vis bliver jeg også helt fri for at "luse ud" med propper for at skjule skruehuller.

Tror det kan lade sig gøre den vis.


Med venlig hilsen
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
PinkHenrik
PinkHenrik Trådstarter
4477 6300
Skrevet af Håndværkeren på 15-12-2014 23:07

Jeg kan godt se den for mig Henrik, men desværre så går den ikke.  I enderne skal der være styre ruller der når mindst en kvart omkring bordet i hver side, ellers skal der bare et lille forkert skub til for at du er ude i kanten. Men var den flade stang som fræseren ligger an på kortere og du havde en styre tap i centrum af bordet, kunne du lave det.

 

Hvis man bruger en kopiring (bruges når der skal fræses efter skabelon, man skal bare huske at lave skabelonen lidt større end det færdige resultat) i fræserens sål og skærer "rillen" i jiggen i den rigtige størrelse, så kan fræseren ikke komme længere ud. 

  

Man starter med fræseren i centrum, og bevæger sig ud mod kanten i cirkler (ved at dreje hele jiggen), så behøver man ikke en center pin, at dreje over. 

Hvis styrene på kanterne (dem der vender nedaf) er sat korrekt, vil jiggen holde sig selv, og kunne drejes rundt, og kan ikke ryge af kanten.

Man kunne evntuelt lave et ekstra ben, så hele jiggen blev et +, så kan den umuligt køre nogle steder hen   

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
PinkHenrik
PinkHenrik Trådstarter
4477 6300

Da jeg lavede mine højttalere fræsede jeg jo undersænkning og hullerne til enhederne ved hjælp af en xfiner plade som jeg skruede fræseren fast på. 

Så var det enkelt at smide en skrue ned igennem pladen, og bruge den som center punkt for at fræse hullet. (billedet er fra nettet, og ikke mit).

Men i dette tilfælde ville jeg skære rundingen først, som maskinsnedker allerede har gjort med sin gode båndsav (så han slipper for et centerhul), og så lade jiggen med fræseren, køre rundt langs kanten på bordpladen.  

 

Jeg får helt blod på tanden til at lave sådan en jig, og forsøge mig som møbelsnedker 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik
PinkHenrik Trådstarter
4477 6300

Denne fyr har sådan set bygget min jig, han bruger den bare til at fræse et stykke træ plant med... men hvis sideblokkene sad på en rund bordplade, ville den virke 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 16-12-2014 18:45

Da jeg lavede mine højttalere fræsede jeg jo undersænkning og hullerne til enhederne ved hjælp af en xfiner plade som jeg skruede fræseren fast på. 

Så var det enkelt at smide en skrue ned igennem pladen, og bruge den som center punkt for at fræse hullet. (billedet er fra nettet, og ikke mit).

Men i dette tilfælde ville jeg skære rundingen først, som maskinsnedker allerede har gjort med sin gode båndsav (så han slipper for et centerhul), og så lade jiggen med fræseren, køre rundt langs kanten på bordpladen.  

 

Jeg får helt blod på tanden til at lave sådan en jig, og forsøge mig som møbelsnedker 

 

 

Jeg må rette dig Henrik.

Jeg har endnu ikke på nuværende skåret bordpladen rund.

 

 

 

 


Med venlig hilsen
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg Forbedret

  1. Findes der overfræser som kan fræse efter skinne el. lign?
    Lav-Hus (6 svar)
  2. Kan man skære kanten på klinker der er lagt.
    Lav-Hus (19 svar)
  3. hvordan laves denne runding?
    Lav-Hus (8 svar)
  4. Stærk Fastgørelse af bordben på nyt bord?
    Lav-Hus (12 svar)
  5. Hvordan laver jeg lettest hul i et stykke træ?
    Lav-Hobby (3 svar)
  6. Overfræser
    Værktøj og maskiner (18 svar)
  7. Ny ledning på min opvaskemaskine
    Hårde hvidevarer (3 svar)
  8. Stue spisebord til have spisebord?
    Lav-Have (8 svar)
  9. VVS hjælp
    Lav-Hus (6 svar)
  10. Sikring af Velfac vinduer
    Lav-Hus (1 svar)