Kølervæske symbol på bil

Hej,

Sikkert et rigtig dumt spørgsmål, men ved ikke så meget om biler. Så beklager min uvidenhed.
Den sidste 1,5 uges tid hvor det har været lidt koldt, har lampen som indikere at motoren er for kold i forhold til temperaturen lyst når bilen startes efter at have stået stille et godt stykke tid (nogle gange dog kun 2-3 timer). Den slukker så igen når bilen har kørt lidt og er blevet varm. Der er masser af kølervæske på bilen, så det er helt fint.
Jeg skal blot hører om det er normalt at den lamper lyser, når det er koldt udenfor og bilen har stået stille.

Mvh.

Mikkel

Mvh.

Mikkel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig hørt om en kontrollampe der viser at motoren er for kold, hvilken bil drejer det sig om?

Kælervæsken udvider sig når det bliver varmt, så måske er der kun liige nok kølervæske til at når bilen bliver varm og væsken udvider sig, så kan føleren måle der er nok på.

Hvis det gav mening...

Mvh. Nicholai
Fik vist skrevet forkert tidligere. Har nu tjekket bilens instruktionsbog. Symbolet er: Indikatorlampe til lav kølervæsketemperatur. Der står nedenunder: Når motorens kølervæsketemperatur er lav, lyser indikatorlampen og så slukkes den når temperaturen stiger til 40 grader eller mere
Er det normalt at et sådan symbol lyser når bilen har været kold?

Mvh.

Mikkel

Har heller ikke en dyt forstand på biler, men hvis det står i instruktions bogen må det jo være rigtigt. Egentlig logisk nok da ingen motor har godt af at blive belastet når den er kold.

Ja din bil/lampe er helt normal,meningen med sådan en lampe er vel at man skal tage den med ro indtil den slukker.
@akselj mine mazdaer er vel ganske almindelige biler og de er udstyret med en koldtvands lampe,hvad der indikerer for varmt vand,aner jeg ikke,men vil tro at der er noget der begynder at lyse rødt.

René
Tak for alle svarerne, så kan jeg være helt rolig nu :-)

God jul og godt nytår alle sammen.

Mvh.

Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis