Varmt vand i køkken er længe undervejs

Hej

jeg bor i et rækkehus fra 60´erne som er udstyret med fjernvarme, og en Thermex varmeveksler til brugsvand, som er ca 1,5 år gammel, fra veksleren går der 2m 3/4" rør til et tee som deler op til badeværelset og så går der 3/4" rør ned i gulvet, og det kommer så på en eller anden måde ud i køkkenet under gulvet.. og der er vel ca 10-15m rør, et eller andet sted overgår der til ca 15mm kobberrør (sådan noget med en plastkappe, som man kan bøje rundt med)

problemet er så at når jeg skal bruge varmt vand i køkkenet går der 100år og en formiddag inden det bliver varmt, (eller ihvertfald et par minutter) hvilket jeg syntes er ret længe og spild af vand, på badeværelset kommer det varme vand ret hurtigt, her er rørlængden nok også et par meter kortere..

Nogle der har gode ideer til hvad jeg skal undersøge ? syntes ikke lige jeg kan lure hvad der er galt

Når der endelig kommer varm vand, så er det også varm nok....

Mvh Brian

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er temmelig simpelt, når vandet skal ned i nogle rør der nok kun er 5 grader varme, suger de varmen ud af det varme vand ind til de er varmet op, så når du åbner for den varme føles det nok lunkent i starten  !

Hvis du vil det til livs er du nød til at brække gulvet op over den strækning røret løber i, og få isoleret røret, så vil det meget hurtigere blive varmt.

Har du tryk nok på vandet i køkkenet? Ellers kunne der være problemer med et tilstoppet rør.
Hvis det er muligt at trække et ny rør fra varmeveksler til køkken, kunne der laves cirkulation på brugsvandet, selvom det virker lidt overkill med 10-15 meter rør.
Det er masser af tryk på vandet, men sikkert ikke meget isolering på rørene, så det ville jo nok være en god start at få skiftet rørene

Ja især kobberrør er f****** gode til at suge vandets varme til sig. Pex med cirkulation er vejen frem til her og nu varmt vand ud af hanen.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er ligesom med el vandvarmere , det varme vand kommer fra vandvarmeren og skal først igennem de kolde rør og afgive varme , det hjælper stor set ikke noget at isolere rørene , du skal have cirkulation på det varme vand og det kræver et rør mere og en pumpe............

elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 15-12-2014 14:04
Det er ligesom med el vandvarmere , det varme vand kommer fra vandvarmeren og skal først igennem de kolde rør og afgive varme , det hjælper stor set ikke noget at isolere rørene , du skal have cirkulation på det varme vand og det kræver et rør mere og en pumpe............

Men hvis nu jeg kan skifte røret til pex evt med isolering på, så vil det vel hjælpe betydeligt på problemet, uden at jeg behøver at skal have købt en dyr pumpe.... så var det jo lagt tid før jeg tjener pengene hjem igen...

Kan os laves sådan, men kræver stadig pumpe.
http://www.viega.dk/xchg/da-dk/hs.xsl/smartloop.htm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis