helt grundlæggende spg. til ombygning af carport til skur

hej i skrappe folkens.

som ny husejer har jeg store planer om at blive en rigtig skrap gds'er, men der er et stykke vej endnu, så jeg håber I vil hjælpe

vi har pt. En carport, som er al for smal (grunden er ikke bredere, så den kan ikke udvides) så vi påtænker at lave den til skur i stedet.

den er bygget helt op ad huset, så der er faktisk muret på de to af siderne.

den er opført i træ, med tagpaptag.

jeg ville gerne lave den ret godt isoleret, så kan den måske hjælpe husets ene side med at holde på varmen, tænker jeg.

det store spørgsmål er, hvordan jeg kommer i gang.

jeg forestillet mig at den skal beklædes med enten træ eller betontræ.

langsiden består pt. Af tre lodrette stolper. Jeg skal vel have noget mere imellem dem, er det en rem forneden, og så reglar lodret ?

jeg er lidt i tvivl om hvordan konstruktionen skal opbygges.. Den må som nævnt godt isoleres ret godt 2-300mm forestiller jeg mig.

jeg håber ovenstående giver nogenlunde mening?

eftersom det er så simpel en konstruktion, tør jeg godt begive mig i kast med det, men er bare i tvivl om opbygningen men jeg skal jo lære det


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke forstå at den skal have 300 mm isolering, hvis den i forvejen er smal. Du skal vel ikke have opvarmet til 22 gr. hele vinteren igennem.
1. Langsiden hvis du bestemmer dig for 165 mm isolering: Hvis 3 stolper (100 x 100 ?) kan holde nu, kan de også i fremtiden. Så flere regler imellem er ikke nødvendigt. Lodrette lister på yder beklædning, lille luft sprække i bund og top, så du kan får udluftet lidt bagpå din beklædning.
70 mm isolering imellem stolper, så ca. 5 stk 100 mm regler vandret pr. f.eks. 60 cm Så 95 mm bats imellem. (60 cm bredde ) Dampspærre og til sidst beklædning med f.eks. krydsfiner.
På samme måde med loftet, bortset fra at du ikke behøver lister til at holde afstand.
Men et billede af konstruktionen og nogle dimensioner, så kan man være mere præcis.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa

Mange tak for det fine svar.
De 300mm. Var bare for at give den gas, du har ret, der bliver ikke opvarmet til 22•
165 eller 190 (2x95) må vel være fint. Jeg påtænker at lave lidt vemtilation/opvarmning med et af de der solcellepaneler.
Jeg skal nok lige få taget lidt billeder, det gør det nok også lettere for mig at forstå

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Så fik jeg taget et par billeder, jeg håber de giver en ide om det eksisterende?
De er lidt sparsomme, for det blev pludselig nærmest snestorm (ok. ikke helt, men i forhold til det vejr det ellers har været, var det meget vinterligt:-) )






 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

hmmm.. hvordan uploader man billeder herinde?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du skal bruge knappen TILFØJ SVAR så kommer du til et skrive felt. Ikonerne øverst fra venstre - Tilføj billede - fremhæv - kursiv - understreg o.s.v. Når du trykker TILFØJ BILLEDE skal du finde dine billeder, så kommer de ind. (har sgu også drillet mig meget)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Så var de der :-) Tak.

Billederne er taget inde fra hjørnet mod huset, og ud mod de åbne sider..

Den eksisterende beklædning skal fjernes.

Jeg forestille rmig også at isolere loftet, og montere damspærre under isoleringen. Skal isoleringen i så fald helt op til træet? (Der er tagpap lige ovenpå)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Undskyld, der kom det samme flere gange

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg forestiller mig denne opbygning, set indefra. Den vil så blive gentaget, på højre side af stolpen.

Fra siden forestiller jeg mig så (set udefra):

  • Beklædning (Hardieplank eller lign.)
  • EPDM-bånd
  • Afstandslister (Er det bare noget på et par centimeter?)
  • VindpapMonteret på Reglarne/stolperne
  • Isolering mellem Reglar
  • Dampspærre
  • Lægter monteret vinkelret på reglar
  • Isolering mellem lægter
  • Gips/Finér eller lign.

Giver det mening? og er det måden at gøre det på? elelr hvad er mere fornuftigt?

Jeg er også i tvivl om hvad jeg gør med loftet, her er råd velkomne:-)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg er også i tvivl om hvordan jeg får afsluttet beklædning og forskalling , der hvor det skal støde op mod den murede væg.
Må jeg montere en regel på den murede væg, evt. med murpap imellem, og så skrue beklædning fast i denne?

Der er bare noget som siger mig, at der skal være luft mellem muren og første regel. men så er jeg i tvivl om afslutningen?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis