Vil en ny varmevæksler give bedre nedkøling

Hej. Har et termix vvx anlæg til mit varme og vand på fjernvarmen. Jeg tænker, er der bedre og værre modeller inden for sådan noget, er det noget der er udviklet til noget bedre inden for de seneste 20 år, så et nyt anlæg faktisk ville kunne tjene sig hjem, eller er de bare som de er.

Den kan vel ikke være tilkalket på varme delen, som det sker på vandsiden.

Er der Standarder inden for tilslutningsrør eller skal dette også laves om hvis man skifter producent.

MVH.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Veksler på varmedelen tilkalker ikke, som det kan gøre ved brugsvand. De kan selvfølgelig blive fyldt noget med snavs, hvis der kommer noget igennem si som skal sidde i fremløb. Efter nyanlæg af rørene her i gaden, måtte forsyningsselskabet skylle min vandvarmer, den var fyldt med mudder.

Noget helt andet er at du sikkert ikke tjener noget ved en bedre nedkøling. De fjernvarmeselskaber jeg kender til, afregner i MwH (megawatttimer) Det er en beregning hvor antal kubikmeter bliver ganget med afkølings temperaturen (Differens temp.). Så hvis du kan afkøle bedre, bruger du færre m3 men din Diff.temp. er større. Det medfører samme slutbeløb på afregning. Altså betaler du for den energi du forbruger.

Så hvis de ikke konkret har bedt dig om at afkøle bedre, tror jeg ikke du kan tjene noget på det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Ev elmand skriver, så skal du ihvertfald kontrollere om virkningsgraden på vekslerne som er indbygget, er blevet markant bedre.
Hvilket jeg næppe tror, selvom anlægget er 20 år gammel, så har det sikkert allerede krydsvekslere, og sikkert næsten lige så godt thermisk virkningsgrad som nye, ihvertfald på papiret.

Hvis din afgangs temperatur til fjernvarmen overholder den samme temperatur som et nyt, vil der ikke være noget vinde.

Med hensyn til straf afgift, så kan du få en hvis du ikke afkøler det leverede fjernevarme vand nok, som regel er kravet 30 graders afkøling.
Men selvom du får en afgift, så er det sjældent nok der kan forrente noget, på min forældres anlæg (en stregs tilsluttet fjernvarme, med 110 ltrs VVB), har de fået lidt straf hvert år, på ca. 500 kr om året.

Eneste ting som måske kan give dig en mindre besparelse, er og skifte til en ny cirkulations pumpe, hvis den er fra 1990erne.

Venlig Hilsen
Rønbo
Jeg har en afkøling på 35 grader. ca. 68 grader ind. Nå hvis jeg skal gøre noget ved anlægget er det nok bare at skifte væksleren for at få kalk ud. Jeg har ellers lavet et system med cirkulerende kalkfjerner jeg sætter på hvert andet år. Det hjælpe, men ikke nok, for det kører ikke længe nok. Men i forhold til at det skulle være en væksler der ikke kan afkalkes, går det da meget godt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tja så kan du jo nærmest ikke gøre mere for afkølingen

Hvad tilsætter du? Og cirkulere du det i gennem veksleren eller?
Måske du kunne gøre det hvert år?

Hvis ellers veksleren kan køle vandet, og du har varmt vand nok (både varme og varmtvand), så vil veksleren jo kun være en ekstra udgift uden og opnå synderligt.
Men som skrevet tidligere hvis Termix kan frem lægge nogen beregninger der viser at de har skiftet designet af vekslerne til nogen med bedre virkningsgrad, tja så kunne du måske spare en smule på kubikmeterne.

Venlig Hilsen
Rønbo

Da jeg kun mener at det er brugsvand opvarmningen der kan afsætte kalk, kunne det være interessant at høre hvad og hvordan du cirkulerer med noget afkalkning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Der er nu også på kold/varmt vand siden jeg har lavet så man kan koble tilførsel fra, derefter indsætte et loop.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Kræver jo kun en beholder med afkalknings væske, en pumpe og 2 slanger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis