Mangel fuld tømre arbejde

Hej

Jeg har fået udført noget tømre arbejde som jeg føler ikke opfylde mine forventninger.

Selv om der anvendt støjdæmpende glas kan jeg stadigvæk høre larm udfra.

I sommers fik jeg udskiftet hele glasfacaden på første etage i mit rækkehus.

Glas facaden består af  2 døre samt vinduespartier og er udgangen til balkonen.

Hus facaden vender mod en trafikkeret vej og jeg bor tæt på lufthavnen. Vindues elementer er af alu-træ og glasset som er anvendt er støjdæmpende.

Mit problem er at jeg stadigvæk kan høre støj fra vejen samt når et fly letter.

Jeg føler at tømre arbejdet ikke er udført korrekt. Enten mangler der isolering eller at glasset ikke lever op til det der står i  ordren omkring støjdæmpende, da støjen stadigvæk kan komme igennem.

Er der nogle klage instans man kan henvende sig til for at få hjælp eller forslag til hvad man bør gøre.

 

Tak på forhånd.

 

 

 

 

 

 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er du sikker på at glassene er anti-fly?

blev du lovet at den ny facade ville være lydtæt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan ikke forvente at alt støj forsvinder.
Det hedder trods alt støjdæmpende glas, ikke støj eliminerende glas.

Selvfølgelig hvis du er i tvivl om der er monteret støjdæmpende glas, skal det selvfølgelig være i orden, ved ikke hvordan du evt kan få det klar lagt, måske der er et mærke et sted på vinduet/glasset.
Så vidt jeg kende til Kastrup, er der ikke mange steder hvor du ikke kan hører lufthavnen, og som flymekaniker kan jeg forsikre om at flyene larmer, MEGET ;-)
Det er vist et kildent emne du er ude i der. Inden det går alt for meget videre tror jeg du skal få foretaget en støjmåling, så det kan blive påvist om konstruktionerne overholder det de skal, og så man kan lokalisere evt. fejl. Det vil også være i håndværkerens bedste interesse, så han ikke arbejder i blinde. Det kan jo også være de omgivende bygningsdele, som ikke isolerer optimalt.

Hvis kravene iflg. lovgivning og producenters anvisninger er fulgt og overholdt, så kan du umiddelbart ikke komme længere med sagen, medmindre du har en ingeniørberegning, som foreskriver at tømreren skulle have anvendt et bestemt produkt, og som han skulle have fulgt, men ikke har gjort det. I så fald har hans tilbud temmelig sikkert også set anderledes ud.

At følge love og regler, betyder ikke umiddelbart at du ikke vil kunne høre noget, hvis ellers lydniveauet er under et givent antal dB., men jeg kender selvfølgelig ikke de indgående detaljer i jeres aftale. Hvis ikke bestillingen næsten ordret har lydt "jeg vil ikke kunne høre fly og biler når du er færdig - fix det, koste, hvad det koste vil", så kan det nemt ende i ordkløveri, og syn og skøn er ikke nødvendigvis en trussel mod håndværkeren - det kan også frikende ham.

Men lad os nu endelig ikke håbe det kommer så langt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hvad er der angivet på ordren med hensyn til hvor meget DB kan dæmpes med det specielle glastype.
Hvis der før var en DB på 100 ville den med selv det bedste gals kun være sænket 38 DB. Derfor vil du stadig kunne høre trafikken. Dog burde den være dæmpet en del.

http://www.bolius.dk/lyddaempende-glas-18422/

En helt anden historie.
Jeg havde en kunde den anden der foresprugte et høreværn der kunne holde alt lyd ude.
Problemer var at der blev arbejde i meget støjende miljø ca 150 DB. Selv med det bedste høreværn på markedet ville lydniveauet kun være dæmpet med ca 40 db, altså stadig et stykke over "plæneklipper-larm"

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

en rude der skal medvirke til reduktion af udefrakommende støj er typisk fremstillet med en 4 & 6 mm rude. Du kan læse i bunden af afstandsprofilet hvilken tykkelse glas din rude består af. Hvis dette er opfyldt kan du ikke umiddelbart forvente mere. Måske der kan opnås ekstra effekt ved 3-lags glas - men har du ønsket at betale for dette?

Uagtet hvilken elementer, termorude osv du får monteret vil du maks kunne reducere støjen - ikke fjerne den fuldstændigt
Annonce
Mange tak for alle input.

Som udgangspunkt har jeg foretaget en sammenligning med en af naboerne som boer for enden af rækkehus komplekset og tætter på vejen. Han fik skiftet de samme elementer for 5 år siden, da jeg stod hjemme hos ham var der væsentlig mindre støj.

Det andet jeg kan sammenligne med er den modsatte facade, hvor jeg tidligere fik skiftet vinduer.
Vindues fladen er dog mindre, men der kan man intet høre.

M.h.t til tykkelse af glasset er det 6 mm tyk, der var også mulighed for 8 millimeter, men det mente tømre ikke vil medføre nogen forskel på støjdæmpning. Måske har jeg være naiv og tro på hans forklaring.

Muligvis har min nabo 8 mm glas, men det kunne han ikke bekræfte udover at der var støjdæmpende.

Er der nogen som har kendskab om der er meget større støddæmpende effekt fra 6 til 8 mm.

For at være "lyddæmpende glas" skal de to ruder i termoruden have forskellig tykkelse.


Venlig hilsen
Knud
Hej,

Lydreducerende termoruder findes i mange udgaver til mange formål. Den mest brugte løsning (og den billigste) er den din tømmer har anbefalet dig - den er asymmetrisk opbygget med hhv. et lag 6 og 4 mm glas. Denne rude reducere lydtrykket med ca. 36-37 dB, vel og mærke indenfor det frekvens interval som tale/skrigende børn osv. ligger indenfor - det er ikke her din støjkilde ligger. Du næver fly som støjkilde, her ligger reduktionen på 32-33 dB, lydtryk stiger efter en logaritmisk skala, så 4 dB svare til, at ruden i reducerer lydtrykket halvt så godt i dit tilfælde.
Hvis han havde solgt dig en rude med 4 og 8 mm glas, havde du vundet 1-2 dB - hvilket er utroligt meget i forhold til den lille mer pris det koster. - men forvænt ikke en tømmer ved noget om glas, hvis du er heldig kan du finde en glarmester, som gør.

Med det bedste ruder idag, kan du komme på 51 dB's reduktion - men dette sætter en masse krav til vindueselementet, som de færreste producenter kan honorerer

/K

sgu lækkert at se der er nogen som er inde i sagerne. Dog træls at man har en oplevelse af at man ikke får hvad man betaler for. Der må være noget med indledende kommunikation der.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
og på forhånd undskyld ordkløveriet, men:
Tømmer = pinden
Tømrer = manden
...det kan så komme til debat, hvis han er dum som et brædt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis